Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sosiaalisen intranetin käyttäjäkeskeinen suunnittelu : ERP-järjestelmän digitaalisen työyhteisöviestinnän kehitysprojekti

Lehtonen, Niina (2017)

 
Avaa tiedosto
Lehtonen_Niina.pdf (2.079Mt)
Lataukset: 


Lehtonen, Niina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168433
Tiivistelmä
Työyhteisöjen kilpailukyky ja tehokkuus perustuu tietämyksen ja osaamisen jakamiseen etenkin globaaleissa ympäristöissä. Tiedosta on tullut merkittävää pääomaa liiketoiminnassa. Sosiaaliset työkalut toimivat tärkeässä osassa tietämyksen ja osaamisen jakamisessa. Ne mahdollistavat yhteisölliset sisällöt ja virtuaalisen vuorovaikutuksen fyysisestä sijainnista tai aikavyöhykkeistä riippumatta. Parhaimmillaan sosiaaliset työkalut voivat parantaa yrityksen tehokkuutta jopa 25 prosentilla.

Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin intranetin sisältöjä ja rakennetta suuren, kansainvälisen yritys X:n IT järjestelmille. Ensin kehitettiin uuteen, sosiaaliseen intranetiin järjestelmien pääsivun eli palvelukortin rakenne ja visuaalisuus. Tämä toimi kaikkien IT-järjestelmien visuaalisen näkyvyyden konseptuaalisena pohjana. Lisäksi suunniteltiin ERP-järjestelmän muut sisällöt sekä rakenne tähän intranetiin. Sosiaalisen intranetin, verkkosuunnittelun sekä omaksumisen ja käyttöönoton teoriat perustuvat alan kirjallisuuteen, tutkimukseen sekä ammattilaisten kokemukseen ja tietämykseen kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä. Tutkimusasetelmana käytetty toimintatutkimus sopii hyvin tällaiseen yhteisölliseen suunnitteluun.

Haastatteluista saatiin selville tärkeimmät sisällöt palvelukorttia varten. ERP-järjestelmän laajat sisällöt saatiin tiivistettyä 20 prosenttiin alkutilanteesta ja niille suunniteltiin hyvä rakenne: tähän osallistui kymmenkunta ihmistä. Nämä toimet edesauttavat teorian mukaan käyttöä ja omaksumista, joita ilman tavoiteltuja hyötyjä ei saada. Haastatellut vahvistivat ERP-järjestelmän sisältöjen ja rakenteen parantuneen uudessa intranetissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste