Optimointi ja Datan Visualisointi : Case: Sähköpostiverkoston visualisointi
Kirjalainen, Toni (2017)
Kirjalainen, Toni
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168485
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli datan visualisointi, ja optimointi ohjelmoinnin näkökulmasta. Tavoitteena oli toteuttaa sähköpostiverkoston visualisointiin tarkoitettu ohjelma, joka luo annetuista sähköposteista voimasuunnatun verkon 3D-ympäristöön. Toimeksiantajana toimi Digitalia, digitaalisen tiedonhallinnan tutkimus- ja kehittämiskeskus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään optimointiin ja visualisointiin. Optimointia käsitellään yleisellä tasolla ja Unity3D-pelimoottorin kannalta. Visualisoinnista selvitetään, mitä termillä tarkoitetaan, ja kuinka visualisointia voidaan toteuttaa voimasuunnattujen verkkojen avulla. Käytännön osuudessa ohjelma pilkotaan pieniin osiin, ja selvitetään niiden sisältö ja toiminta. Ohjelman toiminta käydään läpi vaihe vaiheelta, selvittäen kuinka se toimii. Lopuksi pohditaan ohjelman puutteita ja mahdollista jatkokehitystä.
Suurin ongelma ohjelmaa tehdessä oli algoritmin alhainen suorituskyky, joka saatiin ratkaistua käyttämällä näytönohjainta hyödyksi laskennassa. Toimeksiantaja oli tyytyväinen tehtyyn ohjelmaan ja sen toiminnallisuuteen, joten sen osalta opinnäytetyössä päästiin tavoitteisiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään optimointiin ja visualisointiin. Optimointia käsitellään yleisellä tasolla ja Unity3D-pelimoottorin kannalta. Visualisoinnista selvitetään, mitä termillä tarkoitetaan, ja kuinka visualisointia voidaan toteuttaa voimasuunnattujen verkkojen avulla. Käytännön osuudessa ohjelma pilkotaan pieniin osiin, ja selvitetään niiden sisältö ja toiminta. Ohjelman toiminta käydään läpi vaihe vaiheelta, selvittäen kuinka se toimii. Lopuksi pohditaan ohjelman puutteita ja mahdollista jatkokehitystä.
Suurin ongelma ohjelmaa tehdessä oli algoritmin alhainen suorituskyky, joka saatiin ratkaistua käyttämällä näytönohjainta hyödyksi laskennassa. Toimeksiantaja oli tyytyväinen tehtyyn ohjelmaan ja sen toiminnallisuuteen, joten sen osalta opinnäytetyössä päästiin tavoitteisiin.