Linuxin käyttäjäkokemus verrattuna Windowsin käyttäjäkokemukseen
Lauronen, Mika-Petri (2017)
Lauronen, Mika-Petri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178593
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu tekijän omiin havainnointeihin Linuxin ja Windowsin suhteesta. Silloin tällöin kuulee kokemuksia ihmisiltä, jotka ovat siirtyneet Windowsin käytöstä Linuxin käyttöön tai päinvastoin. Kokemukset vaihtelevat positiivisesta negatiiviseen.
Tämän työn lähtökohtana on hypoteesi, että Linux on vaikea käyttöjärjestelmä. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat: onko Linux vaikea käyttöjärjestelmä, ja onko maine perusteltu. Lisäksi selvitetään, miten Linuxin ja Windowsin käyttäjäkokemukset eroavat. Teoriaosiossa käsitellään Linuxin historiaa, ja käydään läpi käyttäjäkokemuksen psykologiaa.
Vastauksen selville saamiseksi tehtiin kaksi kyselyä: toinen ihmisille, jotka käyttävät Linuxia ja toinen ihmisille, jotka käyttävät Windowsia.
Opinnäytetyön tulosten perusteella ei voida suoraan sanoa, että Linux koettaisiin vaikeaksi käyttöjärjestelmäksi. Yksikään kyselyyn vastanneista Windows-käyttäjistä ei maininnut vaikeutta syyksi sille, ettei ole aloittanut Linuxin käyttöä.
Yllättävästi Linux-käyttäjät pitivät itseään keskimääräisesti huonompina koneenkäyttäjinä kuin Windows-käyttäjät. Silti käyttöjärjestelmään oltiin tyytyväisempiä kuin Windowsiin. Alkuhypoteesi olettaa, että Linuxin vaikea maine ei ole perusteltu, ja tämän kyselyn mukaan se pitää paikkaansa.
Kysymykseen, miten Linuxin ja Windowsin käyttäjäkokemukset eroavat, saatiin hieman yllättävä tulos, että Windows-käyttäjät arvioivat itsensä keskimäärin paremmiksi tietokoneen käyttäjiksi kuin Linux-käyttäjät.
Linux-käyttäjät olivat käyttöjärjestelmäänsä tyytyväisempiä kuin Windows-käyttäjät. Tutkimuksen mukaan suuri osa Windows-käyttäjistä käyttää myös Linuxia. Jos pohditaan tietoperustassa esitettyä jakaumaa markkinaosuuksista, voidaan tämän tutkimustuloksen pohjalta kyseenalaistaa, että näkyykö yleisissä markkinaosuustarkasteluissa se, että ihmiset käyttävät monesti useampaa käyttöjärjestelmää samanaikaisesti.
Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että siinä missä Windowsilla pelaaminen on hyvinkin yleistä, eivät Linux-käyttäjät pelaa ollenkaan. Tästä voidaan ajatella, että käyttäjät eivät hanki Linuxia pelaamista varten. Se on Windowsin tehtävä.
Tämän työn lähtökohtana on hypoteesi, että Linux on vaikea käyttöjärjestelmä. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat: onko Linux vaikea käyttöjärjestelmä, ja onko maine perusteltu. Lisäksi selvitetään, miten Linuxin ja Windowsin käyttäjäkokemukset eroavat. Teoriaosiossa käsitellään Linuxin historiaa, ja käydään läpi käyttäjäkokemuksen psykologiaa.
Vastauksen selville saamiseksi tehtiin kaksi kyselyä: toinen ihmisille, jotka käyttävät Linuxia ja toinen ihmisille, jotka käyttävät Windowsia.
Opinnäytetyön tulosten perusteella ei voida suoraan sanoa, että Linux koettaisiin vaikeaksi käyttöjärjestelmäksi. Yksikään kyselyyn vastanneista Windows-käyttäjistä ei maininnut vaikeutta syyksi sille, ettei ole aloittanut Linuxin käyttöä.
Yllättävästi Linux-käyttäjät pitivät itseään keskimääräisesti huonompina koneenkäyttäjinä kuin Windows-käyttäjät. Silti käyttöjärjestelmään oltiin tyytyväisempiä kuin Windowsiin. Alkuhypoteesi olettaa, että Linuxin vaikea maine ei ole perusteltu, ja tämän kyselyn mukaan se pitää paikkaansa.
Kysymykseen, miten Linuxin ja Windowsin käyttäjäkokemukset eroavat, saatiin hieman yllättävä tulos, että Windows-käyttäjät arvioivat itsensä keskimäärin paremmiksi tietokoneen käyttäjiksi kuin Linux-käyttäjät.
Linux-käyttäjät olivat käyttöjärjestelmäänsä tyytyväisempiä kuin Windows-käyttäjät. Tutkimuksen mukaan suuri osa Windows-käyttäjistä käyttää myös Linuxia. Jos pohditaan tietoperustassa esitettyä jakaumaa markkinaosuuksista, voidaan tämän tutkimustuloksen pohjalta kyseenalaistaa, että näkyykö yleisissä markkinaosuustarkasteluissa se, että ihmiset käyttävät monesti useampaa käyttöjärjestelmää samanaikaisesti.
Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että siinä missä Windowsilla pelaaminen on hyvinkin yleistä, eivät Linux-käyttäjät pelaa ollenkaan. Tästä voidaan ajatella, että käyttäjät eivät hanki Linuxia pelaamista varten. Se on Windowsin tehtävä.