Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hiihtokeskuksen ruokatuotteen kehittäminen

Eloranta, Johanna (2017)

 
Avaa tiedosto
Johanna Eloranta.pdf (923.9Kt)
Lataukset: 


Eloranta, Johanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178600
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Hiihtokeskuksen ruokatuotteen kehittämistä ja opinnäytetyön kehittämiskohteena ovat olleet ravintolat Sappeen Matkailukeskuksessa Pälkäneellä, Sappeen kylässä. Keskiössä on etenkin ollut Tapahtumakeskus Huipun ravintola. Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut kartoittaa mahdollisia uusia Sappeella tarjottavia tuotteita.

Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee muun muassa trendejä, Suomen ruokamatkailustrategiaa, matkailun segmenttejä, LOHAS-kuluttajia, ihmiselle suotuisaa ruokavaliota sekä benchmarkingia käytännössä. Ruokatuotteen terveellisyys sekä ravitsevuus ovat seikkoja, jotka näkyvät tänä päivänä monella tavoin sekä monella eri saralla. Suomalainen ruoka saa vaikutteita maailmalta ihmisten matkustaessa sekä Suomen kansainvälistyessä. Uudet trendit, kuten esimerkiksi vegaani- ja raakaruoka ovat myös rantautuneet Helsingin kahviloihin. Tämä käy ilmi benchmarking-tutkimuksesta, joka suoritettiin osana kehitystyötä, Helsingin keskustan alueella, kuudessa eri kahvilassa elo-syyskuussa 2016 sekä Sappeen Matkailukeskuksessa helmikuussa 2017. Benchmarkingilla tarkoitetaan vertaisarviointia tai esikuva-arviointia ja se on hyödyllinen menetelmä silloin kuin tutkitaan ja halutaan kehittää organisaation laatua, tuottavuutta, toimintaprosesseja tai työtapoja.

Jotta Sappeen Matkailukeskuksen ruokatuotetta oli mahdollista kehittää, tutkittiin olemassa olevien asiakkaiden toiveita siitä, mitä Sappeella tarjottava ruokatuote voisi sisältää. Tämä toteutettiin tekemällä kysely ja kyselyn alustana käytettiin Webropol-alustaa. Kyselyyn vastasi yhteensä 159 henkilöä, joista suurin osa oli käyttänyt Sappeen Matkailukeskuksen ruokatuotteita kaudella 2015-2016. Kyselyn perusteella kävi ilmi muun muassa se, että vastaajat arvostivat ruokatuotteessa eniten sen terveellisyyttä ja ravitsevuutta. Hyvä hinta-laatusuhde sekä ruokatuotteen maku olivat myös kriteereitä, jotka nousivat esille kyselyssä.

Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Sappeen Matkailukeskuksessa tarjottavat ruokatuotteet ovat monipuolisia ja vastaavat osittain kuluttajien kysyntään. Toki on osa-alueita missä on vielä kehittämisen varaa ja tästä esimerkkinä voidaan mainita, että vaihtoehto lehmänmaidolle saattaisi olla tarpeellinen.

Opinnäyteyössä ei käsitellä muiden kuin Suomen ruokamatkailustrategiaa, joten jatkotutkimusta ajatellen olisi muiden maiden ruokamatkailustrategiat ja niiden vertaaminen Suomen ruokamatkailustrategiaan varteen otettava vaihtoehto. Sappeen Matkailukeskuksen ruokatuotekyselyä voisi tulevaisuudessa kehittää niin, että siinä ilmenisi paremmin aluekohtaiset erot, joita hypoteesin mukaan sekä osittain tämän opinnäytetyön tutkimuksessa on todettu olevan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste