Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ääntelyä yhdessä : Ryhmäopetuksen kehittäminen pop/jazz-laulun sivuinstrumenttiopetuksessa

Hanhisalo, Pasi (2017)

 
Avaa tiedosto
Hanhisalo_Pasi.pdf (356.4Kt)
Lataukset: 


Hanhisalo, Pasi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107373
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia malli laulun ryhmäopetuksesta Jyväskylän ammattikorkeakoulun musiikin tutkinto-ohjelman pop/jazz-laulun sivuinstrumenttiopetukseen. Sivuinstrumenttiopetuksessa ongelmana on vähäiset tuntiresurssit verrattuna opiskelijoilta vaadittavaan osaamisen tasoon. Ryhmäopetus tehostaisi oppimista siten, että muuttamalla osa yksilötunneista ryhmätunneiksi saataisi yksittäisen opiskelijan saaman opetuksen määrää lisättyä. Ryhmäopetuksessa opiskelijat hyötyisivät ryhmästä myös esimerkiksi vertaisoppimisen avulla.

Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Aiempiin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen tutustumalla selvitettiin kuinka laulun ryhmäopetusta on toteutettu ja perehdyttiin ryhmäopetuksen pedagogisiin lähtökohtiin: sosiaalinen konstruktivismi, yhteistoiminnallinen oppiminen ja vertaisoppiminen. Ryhmäopetusmallin laatimista varten sivuinstrumenttilaulajista koostettiin neljän opiskelijan koeryhmä, jolle pidettiin syksyn 2016 aikana kolme 60 minuutin mittaista ryhmäopetuskertaa. Opetuskokeilun tarkoituksena oli tutkia opiskelijoiden kokemuksia laulun ryhmäopetuksesta ja saada käytännön kokemusta ryhmäopetuksesta mallin laatimista varten. Tietoa kerättiin kunkin opetuskerran jälkeen kyselylomakkeilla ja koko opetuskokeilun päätteeksi ryhmähaastattelulla. Saadun tutkimus- ja kokemustiedon pohjalta laadittiin malli, jolla ryhmäopetusta voitaisi toteuttaa sivuinstrumenttiopetuksessa.

Opiskelijat kokivat ryhmäopetuksen erittäin hyödyllisenä, ja sen tärkein oppimista edistävä tekijä oli vertaisoppiminen. Ryhmäopetuksessa opiskeltaviksi asioiksi soveltuvat hyvin laulutekniset asiat, eri tyylilajien fraseeraus, improvisaatio ja tulkinta
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste