PRACTICAL LEAN MANAGEMENT IN A CHAIN OPERATED HYPERMARKET CONCEPT
Kesseli, Jouni; Semenoff, Jonatan (2010)
Kesseli, Jouni
Semenoff, Jonatan
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004196596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004196596
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee lean-ajattelumallin soveltamista valtakunnalliseen hypermarketkokoluokan
päivittäistavarakauppa-ketjuun. Työn on tilannut Suomen Lähikauppa Oy ja se
suoritettiin projektityönä yhteistyössä Suomen Lähikaupan työntekijöiden ja konsulttiyhtiö
McKinsey & Companyn kanssa vuosien 2007 ja 2008 aikana.
Päivittäistavarakaupan haasteena on jatkuvasti koveneva kilpailu ja sen myötä kasvavat
kannattavuus- ja tehokkuus tavoitteet. Projektissa keskityttiin henkilöstön työtehokkuuden, yleisen
kauppakuntoisuuden ja kampanjatoiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyö raportoi tämän projektin
tuloksia.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa käydään läpi lean-ajattelumallin historiaa ja teoreettista
näkökulmaa. Toisessa osassa käydään läpi lean-projektin eri vaiheet. Projektin tavoitteena oli
ensimmäisessä vaiheessa tutkia ja dokumentoida kaikki hypermarketissa päivittäin tapahtuva
toiminta. Käytännössä tämä tarkoitti tavaran liikkumisen eri vaiheita sen vastaanottamisesta
asiakkaan ostoskassiin. Toisessa vaiheessa havainnot analysoidaan, minkä pohjalta työstetään
uudet tehokkaat toimintamallit vastaamaan kasvaneita liikevaihto/työtunti odotuksia.
Kolmannessa vaiheessa käsitellään uuden toimintamallin levittämistä ja siihen liittyviä tekijöitä
kuten muutosvastarintaa.
Projektin tuloksena syntyi myymälätoimintojen käsikirja, mikä sisältää toimintaohjeet
tehokkaimpiin mahdollisiin toimintamalleihin hypermarket kokoluokan myymälään. Käsikirja toimii
myös perehdyttämisoppaana uusia työntekijöitä kouluttaessa. Opinnäytetyö raportoi myös
käsikirjan toimintamallien pysyväisyyttä puolitoistavuotta projektin päättymisen jälkeen.
päivittäistavarakauppa-ketjuun. Työn on tilannut Suomen Lähikauppa Oy ja se
suoritettiin projektityönä yhteistyössä Suomen Lähikaupan työntekijöiden ja konsulttiyhtiö
McKinsey & Companyn kanssa vuosien 2007 ja 2008 aikana.
Päivittäistavarakaupan haasteena on jatkuvasti koveneva kilpailu ja sen myötä kasvavat
kannattavuus- ja tehokkuus tavoitteet. Projektissa keskityttiin henkilöstön työtehokkuuden, yleisen
kauppakuntoisuuden ja kampanjatoiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyö raportoi tämän projektin
tuloksia.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa käydään läpi lean-ajattelumallin historiaa ja teoreettista
näkökulmaa. Toisessa osassa käydään läpi lean-projektin eri vaiheet. Projektin tavoitteena oli
ensimmäisessä vaiheessa tutkia ja dokumentoida kaikki hypermarketissa päivittäin tapahtuva
toiminta. Käytännössä tämä tarkoitti tavaran liikkumisen eri vaiheita sen vastaanottamisesta
asiakkaan ostoskassiin. Toisessa vaiheessa havainnot analysoidaan, minkä pohjalta työstetään
uudet tehokkaat toimintamallit vastaamaan kasvaneita liikevaihto/työtunti odotuksia.
Kolmannessa vaiheessa käsitellään uuden toimintamallin levittämistä ja siihen liittyviä tekijöitä
kuten muutosvastarintaa.
Projektin tuloksena syntyi myymälätoimintojen käsikirja, mikä sisältää toimintaohjeet
tehokkaimpiin mahdollisiin toimintamalleihin hypermarket kokoluokan myymälään. Käsikirja toimii
myös perehdyttämisoppaana uusia työntekijöitä kouluttaessa. Opinnäytetyö raportoi myös
käsikirjan toimintamallien pysyväisyyttä puolitoistavuotta projektin päättymisen jälkeen.