Videopelien kilpapelaamisen innovatiiviset hyödyntämis-mahdollisuudet Suomessa
Soihtu, Erno (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178639
Tiivistelmä
Videopelikilpailu on vahvassa kasvussa oleva kansainvälinen ilmiö. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää uusia mahdollisia liiketoiminnallisia hyödyntämismahdollisuuksia kilpapelaamisen kulttuurin kautta sekä tutkia suomalaisten nuorten tietämystä ja suhtautumista pelikulttuuriin liittyvään asiasisältöön.
Työ on toteutettu tutustumalla pelaamisen historiaan ja pelaajana kehittymiseen. Lisäksi opinnäytetyön yhteydessä on toteutettu kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimuksen tulos on, että suomalaiset nuoret asennoituvat peleihin ja niihin liittyvään positiivisesti ja tuntevat monia peleihin liittyviä ilmiöitä hyvin. He kuitenkaan eivät ole järin valmiita maksamaan esimerkiksi pelioppaista parantaakseen omia taitojaan.
Edellisten kohtien pohjalta on tehty johtopäätöksiä uusista ratkaisuista sekä pelialalla olevilla sekä sinne siirtymistä pohtiville suomalaisille yrityksille. Peliala tyypillisesti on aikaansa edellä muuta media-alaa liiketoimintaratkaisuissa sekä uuden teknologian hyödyntämisessä, joten etenkin media-alalla toimivien yritysten kannattaa seurata sitä tarkasti.
Työ on aloitettu maaliskuussa 2016 ja saatettu päätökseen toukokuussa 2017.
Työ on toteutettu tutustumalla pelaamisen historiaan ja pelaajana kehittymiseen. Lisäksi opinnäytetyön yhteydessä on toteutettu kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Tutkimuksen tulos on, että suomalaiset nuoret asennoituvat peleihin ja niihin liittyvään positiivisesti ja tuntevat monia peleihin liittyviä ilmiöitä hyvin. He kuitenkaan eivät ole järin valmiita maksamaan esimerkiksi pelioppaista parantaakseen omia taitojaan.
Edellisten kohtien pohjalta on tehty johtopäätöksiä uusista ratkaisuista sekä pelialalla olevilla sekä sinne siirtymistä pohtiville suomalaisille yrityksille. Peliala tyypillisesti on aikaansa edellä muuta media-alaa liiketoimintaratkaisuissa sekä uuden teknologian hyödyntämisessä, joten etenkin media-alalla toimivien yritysten kannattaa seurata sitä tarkasti.
Työ on aloitettu maaliskuussa 2016 ja saatettu päätökseen toukokuussa 2017.