Den viktiga leken : En kvalitativ studie av pedagogens uppfattning om lekens betydelse för barns utveckling, lärande och välmående
Mörk-Nygård, Annika (2017)
Mörk-Nygård, Annika
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178774
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka lekens betydelse för barns utveckling, lärande och välbefinnande på daghem. Genom denna undersökning vill jag se på pedagogens roll i leken samt hur en stimulerande lärmiljö ser ut på daghemmen. Jag ämnar också undersöka betydelsen av en god anknytning eftersom jag tror att trygghet är en viktig förutsättning för en lyckad lek. Studiens delsyfte blir att undersöka hur barnpedagogerna uppfattar och beskriver lekens betydelse.
I teoridelen behandlar jag olika synsätt på leken med hjälp av lekteorier och styrdokument. Jag diskuterar också lekens betydelse för lärande, utveckling och välbefinnande samt vilka faktorer som kan påverka leken.
Jag genomförde fyra kvalitativa intervjuer med barnträdgårdslärare som jobbar med barn i åldern 3 till 5. Av undersökningen framkom att leken spelar en viktig roll i barns utveckling och lärande. Respondenterna menade att leken är deras främsta verktyg gällande barns lärande. The purpose of this thesis is to exam the importance of play regarding children’s development, learning and well-being in childcare. Through this exam I want to take a look at the educationalists role in the play and I also want to exam how a stimulating learning environment looks like at the day care. I want to exam the importance of a good attachment because I believe that security is an important condition for a satisfying play. The subsidiary aim with this exam is to examine how the child care teachers feel about and describe the importance of play.
The theoretical part of this thesis consists of different definitions of play by means of play theories and regulatory documents. I will also discuss the importance of play regarding learning, development and well-being and what kind of elements that can affect the play.
I conducted four interviews with kindergarten teachers that work with children at the age between 3-5. Through the study I found that playing is important for the children’s development and learning. The respondents implied that play is their prime tool in terms of children’s learning.
I teoridelen behandlar jag olika synsätt på leken med hjälp av lekteorier och styrdokument. Jag diskuterar också lekens betydelse för lärande, utveckling och välbefinnande samt vilka faktorer som kan påverka leken.
Jag genomförde fyra kvalitativa intervjuer med barnträdgårdslärare som jobbar med barn i åldern 3 till 5. Av undersökningen framkom att leken spelar en viktig roll i barns utveckling och lärande. Respondenterna menade att leken är deras främsta verktyg gällande barns lärande.
The theoretical part of this thesis consists of different definitions of play by means of play theories and regulatory documents. I will also discuss the importance of play regarding learning, development and well-being and what kind of elements that can affect the play.
I conducted four interviews with kindergarten teachers that work with children at the age between 3-5. Through the study I found that playing is important for the children’s development and learning. The respondents implied that play is their prime tool in terms of children’s learning.