Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Elämäntarinaa rakentamassa : Näkökulmia sijaishuollossa asuvan lapsen elämäntarinaan

Marttiin, Anne; Vanhatalo, Jaana (2016)

Avaa tiedosto
Elamantarinaa rakentamassa_Marttiin_Vanhatalo.pdf (805.5Kt)
Lataukset: 


Marttiin, Anne
Vanhatalo, Jaana
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2016
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188814
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, millainen on lastensuojelun sijaishuollossa asuvan lapsen elämäntarina sekä millaiseksi tarina rakentuu yhdessä läheisen ihmisen kanssa kerrottuna. Tutkimusote oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Narratiivisessa opinnäytetyössä aihetta lähestyttiin sosiaalisen konstruktionismin kautta. Tämän tutkimussuunnan mukaisesti työtämme viitoitti ajatus tiedon rakentumi-sesta ihmisten välillä.

Opinnäyetyön aineisto kerättiin kolmivaiheisella elämänkerrallis-narratiivisella BNIM (Biographic-Narrative Interpretive Method) –haastattelulla. Työssä haastateltiin sijaishuollossa asuvia lapsia sekä heille läheisiä aikuisia. Haastattelujen tuottamasta aineistosta poimittiin narratiivisen analyysin avulla pääteemat. Teemojen pohjalta luotiin mallikertomukset, jotta sijaishuollossa asuvan lapsen elämäntarinasta muodostui kokonaiskuva sekä lapsen itsensä kertomana että lapsen läheisen kanssa yhdessä kerrottuna.

Työn aineistoa, lasten elämäntarinoita tarkasteltaessa niistä piirtyi samantyyppinen kuva kuin lastensuo-jelun parissa tehdyissä aiemmissakin tutkimuksissa. Näissä tutkimuksissa lasten elämäntarinoiden on havaittu usein olevan vaikeuksien sävyttämiä. Opinnäytetyössämme tarinoista huokui kuitenkin myös positiivisuus, ilo ja toiveikkuus. Lapsen ja aikuisen yhteinen elämäntarinatyöskentely lisäsi lapsen tietoisuutta elämänkulkuunsa liittyvistä tapahtumista. Yhteisessä kerronnassa tarinoista muotoutui aiempaa johdonmukaisempia ja kronologisempia.

Työssämme käytettävä tutkimusmetodi mahdollisti haastateltaville omien kokemusten kerronnan ja tätä kautta kuulluksi ja kohdatuksi tulemisen. Opinnäytetyössä havaittiin, että haastattelumenetelmää voidaan käyttää työmenetelmänä elämäntarinatyöskentelyssä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste