Varumärkesambassadörer
Röblom, Jonathan (2017)
Röblom, Jonathan
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117642
Tiivistelmä
Ett varumärke återspeglas bland annat av symbol, personlighet och produkter eller tjänster. Förutom dessa faktorer kan även ett varumärke påverkas av så kallade varumärkesambassadörer. Hur kan dessa ambassadörer bidra till att stärka ett varumärke och hur kan ett företag lyckas skapa sådana?
Syftet med detta examensarbete var att öka förståelsen och kunskapen angående ämnet varumärkesambassadörer. Genom utförandet av en systematisk litteraturstudie har jag lyckats besvara följande frågeställningar: 1) Hur kan interna samt externa varumärkesambassadörer bidra till att stärka företagets varumärke? 2) Hur kan företagets interna kommunikation användas vid skapandet av varumärkesambassadörer? 3) Vilka motivationsfaktorer kan användas inom ett företag för att utveckla medarbetare till varumärkesambassadörer? För att kunna besvara dessa frågeställningar utfördes datainsamling i olika databaser. Totalt 8 forskningsartiklar uppfyllde inklusionskriterierna samt kvalitetsgranskningens krav och togs med i studien.
Resultatet visar att intern kommunikation, det interna varumärket samt kunskap angående hur varumärket kan marknadsföras är viktigt vid skapandet av varumärkesambassadörer. Motivationsfaktorer som kan användas vid skapandet av varumärkesambassadörer bland annat belöningssystem eller förmåner samt möjlighet för en medarbetare till förtroendeuppdrag eller nya uppgifter. Resultatet visar även att interna samt externa varumärkesambassadörer kan bidra till att stärka företagets varumärke genom exempelvis ett samarbete med externa varumärkesambassadörer, storytelling som ett verktyg för ökad förståelse av varumärkes värderingar, respons från företagsledningen med mera. A brand may be reflected by, for example, symbols, personalities and products or services. Besides these aspects, a brand may also be influenced by so called brand ambassadors. How could these ambassadors contribute to strengthening a brand and how can a company succeed in creating them?
The purpose of this thesis was to increase the understanding as well as the knowledge about the subject known as brand ambassadors. By performing a systematic literature study, I have been able to answer the following questions: 1) How can internal as well as external brand ambassadors help in order to strengthen a company's brand? 2) How can the company's internal communication be used when creating the brand ambassadors? 3) Which motivational aspects may be used inside a company to create cooperation among the brand ambassadors? To be able to answer these questions, a collection of data had to be made by searching in different databases. Eight research articles in total fulfilled the inclusion criteria as well as the quality examination's criteria and were thus included in the study.
The result proves that the internal communication, the internal brand and the knowledge regarding how the brand may be promoted is important when creating brand ambassadors. Motivational aspects which may be used when creating brand ambassadors are, among other things, rewards or benefits and the opportunity for associates to be given a commission of trust or additional assignments. The results also show that the internal and external brand ambassadors may contribute to the strength of the company's brand, for example, by creating cooperation with external brand ambassadors, by using storytelling as a tool for increased understanding of the brand's values or by getting response from the company's head department, among other things.
Syftet med detta examensarbete var att öka förståelsen och kunskapen angående ämnet varumärkesambassadörer. Genom utförandet av en systematisk litteraturstudie har jag lyckats besvara följande frågeställningar: 1) Hur kan interna samt externa varumärkesambassadörer bidra till att stärka företagets varumärke? 2) Hur kan företagets interna kommunikation användas vid skapandet av varumärkesambassadörer? 3) Vilka motivationsfaktorer kan användas inom ett företag för att utveckla medarbetare till varumärkesambassadörer? För att kunna besvara dessa frågeställningar utfördes datainsamling i olika databaser. Totalt 8 forskningsartiklar uppfyllde inklusionskriterierna samt kvalitetsgranskningens krav och togs med i studien.
Resultatet visar att intern kommunikation, det interna varumärket samt kunskap angående hur varumärket kan marknadsföras är viktigt vid skapandet av varumärkesambassadörer. Motivationsfaktorer som kan användas vid skapandet av varumärkesambassadörer bland annat belöningssystem eller förmåner samt möjlighet för en medarbetare till förtroendeuppdrag eller nya uppgifter. Resultatet visar även att interna samt externa varumärkesambassadörer kan bidra till att stärka företagets varumärke genom exempelvis ett samarbete med externa varumärkesambassadörer, storytelling som ett verktyg för ökad förståelse av varumärkes värderingar, respons från företagsledningen med mera.
The purpose of this thesis was to increase the understanding as well as the knowledge about the subject known as brand ambassadors. By performing a systematic literature study, I have been able to answer the following questions: 1) How can internal as well as external brand ambassadors help in order to strengthen a company's brand? 2) How can the company's internal communication be used when creating the brand ambassadors? 3) Which motivational aspects may be used inside a company to create cooperation among the brand ambassadors? To be able to answer these questions, a collection of data had to be made by searching in different databases. Eight research articles in total fulfilled the inclusion criteria as well as the quality examination's criteria and were thus included in the study.
The result proves that the internal communication, the internal brand and the knowledge regarding how the brand may be promoted is important when creating brand ambassadors. Motivational aspects which may be used when creating brand ambassadors are, among other things, rewards or benefits and the opportunity for associates to be given a commission of trust or additional assignments. The results also show that the internal and external brand ambassadors may contribute to the strength of the company's brand, for example, by creating cooperation with external brand ambassadors, by using storytelling as a tool for increased understanding of the brand's values or by getting response from the company's head department, among other things.