Planering av Kråkholmens lekpark i Jakobstad : Lekparksplanering med fokus på jämställdhet, trygghet och mångsidighet
Bäck, Andreas (2017)
Bäck, Andreas
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168452
Tiivistelmä
Examensarbetet behandlar en förbättring av Kråkholmens lekpark där betoningen ligger
på att planera ett nytt lekområde med ny belysning till parken. Utgångsläget är en sliten
och ödslig park med två fjädergungor, en rutschbana, en sandlåda, en gunga, en
pulkabacke och en fotbollsplan med två trasiga mål.
Planeringen har tre byggstenar som arbetet baserar sig på. Dessa är jämställdhet, att alla
som vill skall kunna röra sig i parken. Trygghet, att invånarna runt omkring parken och
parkanvändarna skall kunna känna sig trygga i parken både dag- och kvällstid. För att
öka tryggheten kvällstid så bör man planera ett nytt belysningssystem. Sista byggstenen
är mångsidighet och det betyder att parken har en stor mängd och variation av
aktiviteter för olika åldrar.
Det har använts flera metoder för att färdigställa projektet. Där ingår bland annat
planering, intervjuer, en kreativ enkät och litteraturstudier.
Varje byggsten beskrivs om vad de innehåller, vad de har för mål och hur de förstärks i
planeringen. The bachelor’s thesis contains a plan for improvement of Kråkholmens playground where
the point is to plan a new playground and a new illumination plan to the park. The
starting point is a park that’s worn down with two rocking equipments, one slide, one
sandbox, one hill and one football field with two chipped football nets.
The plan has three main purposes which the thesis is based on. These are equality,
everyone that want shall be able to play in the park. Security, all citizens that lives in
vicinity to the park and all park users shall feel safe in the park day and night. In order to
increase security during night time a new illumination system is planned. The last main
purpose is versatility that means the park has a great number and versatile activities for a
suitable for all ages.
It has been used many methods for completing the project, including planning,
interviewing, a creative survey and literature studies.
Each category describes what they contain, what their goal is and how they strengthen in
the planning.
på att planera ett nytt lekområde med ny belysning till parken. Utgångsläget är en sliten
och ödslig park med två fjädergungor, en rutschbana, en sandlåda, en gunga, en
pulkabacke och en fotbollsplan med två trasiga mål.
Planeringen har tre byggstenar som arbetet baserar sig på. Dessa är jämställdhet, att alla
som vill skall kunna röra sig i parken. Trygghet, att invånarna runt omkring parken och
parkanvändarna skall kunna känna sig trygga i parken både dag- och kvällstid. För att
öka tryggheten kvällstid så bör man planera ett nytt belysningssystem. Sista byggstenen
är mångsidighet och det betyder att parken har en stor mängd och variation av
aktiviteter för olika åldrar.
Det har använts flera metoder för att färdigställa projektet. Där ingår bland annat
planering, intervjuer, en kreativ enkät och litteraturstudier.
Varje byggsten beskrivs om vad de innehåller, vad de har för mål och hur de förstärks i
planeringen.
the point is to plan a new playground and a new illumination plan to the park. The
starting point is a park that’s worn down with two rocking equipments, one slide, one
sandbox, one hill and one football field with two chipped football nets.
The plan has three main purposes which the thesis is based on. These are equality,
everyone that want shall be able to play in the park. Security, all citizens that lives in
vicinity to the park and all park users shall feel safe in the park day and night. In order to
increase security during night time a new illumination system is planned. The last main
purpose is versatility that means the park has a great number and versatile activities for a
suitable for all ages.
It has been used many methods for completing the project, including planning,
interviewing, a creative survey and literature studies.
Each category describes what they contain, what their goal is and how they strengthen in
the planning.