Huolto- ja korjaustyön raportointiprosessin kehittäminen : Case: Kardex Finland Oy
Laitinen, Marko; Mäkinen, Atte (2010)
Laitinen, Marko
Mäkinen, Atte
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004236815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004236815
Tiivistelmä
Teknologian kehittyessä yhä useammat yritykset ovat alkaneet luopua paperilaskuista ja siirtyneet käyttämään sähköistä laskutusta. Kardex Finland Oy on tällä hetkellä siirtymävaiheessa, jossa pyritään luopumaan paperisista dokumenteista.
Työn teoriaosuutena selvitettiin sähköisen taloushallinnon tarjoamia hyötyjä yritykselle. Erityisesti tutkittiin, miten yritys hyötyy tietojen siirrosta sähköiseen muotoon. Tärkeimpänä tavoitteena oli tutkia Kardex Finland Oy:lle uusia menetelmiä huolto- ja korjaustyön raportoimiseen. Nykyinen paperinen huoltolomake on tarkoitus korvata lähitulevaisuudessa sähköisellä lomakkeella. Opinnäytetyössä vertailtiin eri IT-pohjaisia laitteita, jotka mahdollistavat sähköisen lomakkeen käsittelyn ja lähetyksen. Sähköiseen menetelmään siirtymisen takia työssä tutkittiin myös, millä tavalla raportointiprosessi kehittyy muutosten kautta. Uusien toimintatapojen avulla oli tarkoitus saada tehdyn työn tiedot nopeammin ja yksinkertaisemmin laskutukseen.
Jatkokehitysmahdollisuutena oli nykyisen laitetietojärjestelmän uusiminen siten, että huoltolomakkeen käsittely tapahtuisi suoraan laitetietojärjestelmään ohjelmoidun sähköisen huoltolomakkeen avulla suoraan asiakkaan tiloista. Lisäksi järjestelmä kommunikoisi suoraan ulkoisen laskutusjärjestelmän kanssa.
Työn teoriaosuutena selvitettiin sähköisen taloushallinnon tarjoamia hyötyjä yritykselle. Erityisesti tutkittiin, miten yritys hyötyy tietojen siirrosta sähköiseen muotoon. Tärkeimpänä tavoitteena oli tutkia Kardex Finland Oy:lle uusia menetelmiä huolto- ja korjaustyön raportoimiseen. Nykyinen paperinen huoltolomake on tarkoitus korvata lähitulevaisuudessa sähköisellä lomakkeella. Opinnäytetyössä vertailtiin eri IT-pohjaisia laitteita, jotka mahdollistavat sähköisen lomakkeen käsittelyn ja lähetyksen. Sähköiseen menetelmään siirtymisen takia työssä tutkittiin myös, millä tavalla raportointiprosessi kehittyy muutosten kautta. Uusien toimintatapojen avulla oli tarkoitus saada tehdyn työn tiedot nopeammin ja yksinkertaisemmin laskutukseen.
Jatkokehitysmahdollisuutena oli nykyisen laitetietojärjestelmän uusiminen siten, että huoltolomakkeen käsittely tapahtuisi suoraan laitetietojärjestelmään ohjelmoidun sähköisen huoltolomakkeen avulla suoraan asiakkaan tiloista. Lisäksi järjestelmä kommunikoisi suoraan ulkoisen laskutusjärjestelmän kanssa.