Promoottori-indikaattori
Rättö, Hanna (2017)
Rättö, Hanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229331
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli suunnitella, laatia ja toteuttaa promoottori-indikaattori toimeksiantaja Pulp Agency Oy:lle. Toimeksiantaja on promootiopalveluita tuottava yritys, jonka tarkoituksena oli vuoden 2017 alkukeväällä uudistaa promoottoreidensa koulutuskonseptia saadakseen heistä kilpailuetua. Promoottori-indikaattori on promoottoreihin kohdistuva osaamiskartoitus. Lisäksi promoottori-indikaattori selvitti, minkälaisia promootiotyylejä Pulp Agencyn promoottoreissa esiintyy. Tutkimuksen tuotos nimettiin promoottori-indikaattoriksi, koska sen avulla saadaan promoottoreita koskevat tiedot helposti käsiteltävään muotoon palvelemaan toimeksiantajaa myynnin, työvuorosuunnittelun ja henkilöstökehittämisen näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaisia Pulp Agencyn promoottorit ovat arvioimalla heidän kokemustaan, osaamistaan, kiinnostuksen kohteitaan, motivoitumistaan ja jakautumistaan ennalta määriteltyihin promootiotyyleihin. Tutkimus rajattiin koskemaan vain toimeksiantajan promoottorikantaa ja tutkimuksen yhteydessä suoritettiin myös promoottoritietokannan päivitys.
Tutkimus toteutettiin internet-pohjaisella kyselylomakkeella, joka tehtiin Google Forms -työkalulla. Kysely sisälsi pääsääntöisesti kvantitatiivisia kysymyksiä. Linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin promoottoreille sähköpostitse saatekirjeineen. Kysely lähetettiin 140 promoottorille, joista 111 vastasivat. Tutkimuksen yhteydessä tehdyn promoottoritietokannan päivityksen ansiosta voitiin suorittaa kokonaistutkimus. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS- tietojenkäsittelyohjelmalla.
Promoottori-indikaattorin tuloksien perusteella Pulp Agencyn promoottorit tarvitsevat tehokkaampaa brändi- ja tuotekoulutusta sekä myynnillisen koulutuksen lisäämistä. Lisäksi voidaan päätellä, että promoottorit tuntevat tarvitsevansa lisää koulutusta näiltä osa-alueilta ja he ovat halukkaita saamaan sitä. Tuloksista on pääteltävissä, että toimeksiantajan promoottorikannassa on paljon osaamista ja kokemusta, jota ei tällä hetkellä hyödynnetä. Nyt promoottoreiden osaamista hyödynnetään eniten elintarvike-, älypuhelin- ja polttoainepromootioissa. Näiden lisäksi esimerkiksi alkoholipromootiot olisivat promoottori-indikaattorin tuloksien perusteella mahdollisia toteuttaa.
Tutkimuksen pohjalta tehtiin myös kehitysideoita, jotka liittyivät promoottori-indikaattorin hyödyntämiseen promoottoreiden koulutuksessa, työvuorosuunnittelussa sekä myynnissä. Promoottori-indikaattori antaa promoottoreiden uudelle koulutuskonseptille sisältöä. Myynnin näkökulmasta tämän tutkimuksen toteuttaminen antaa asiakkaalle lisäarvoa ja luottamusta promoottoreiden osaamiseen sekä tuo kaivattua kilpailuetua ollessaan alallaan ainutlaatuinen. Työvuorosuunnittelussa promoottori-indikaattoria voidaan hyödyntää promootiotyylien kautta – promootiotiimille voidaan suunnitella tavoiteprofiili ”Dream Team”, jonka toteutuessa koordinaattoreiden sekä promoottoreiden työskentely on tehokkaampaa. Edellä mainittu kehityssuunnitelma tullaan toteuttamaan toimeksiantajan toimesta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaisia Pulp Agencyn promoottorit ovat arvioimalla heidän kokemustaan, osaamistaan, kiinnostuksen kohteitaan, motivoitumistaan ja jakautumistaan ennalta määriteltyihin promootiotyyleihin. Tutkimus rajattiin koskemaan vain toimeksiantajan promoottorikantaa ja tutkimuksen yhteydessä suoritettiin myös promoottoritietokannan päivitys.
Tutkimus toteutettiin internet-pohjaisella kyselylomakkeella, joka tehtiin Google Forms -työkalulla. Kysely sisälsi pääsääntöisesti kvantitatiivisia kysymyksiä. Linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin promoottoreille sähköpostitse saatekirjeineen. Kysely lähetettiin 140 promoottorille, joista 111 vastasivat. Tutkimuksen yhteydessä tehdyn promoottoritietokannan päivityksen ansiosta voitiin suorittaa kokonaistutkimus. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS- tietojenkäsittelyohjelmalla.
Promoottori-indikaattorin tuloksien perusteella Pulp Agencyn promoottorit tarvitsevat tehokkaampaa brändi- ja tuotekoulutusta sekä myynnillisen koulutuksen lisäämistä. Lisäksi voidaan päätellä, että promoottorit tuntevat tarvitsevansa lisää koulutusta näiltä osa-alueilta ja he ovat halukkaita saamaan sitä. Tuloksista on pääteltävissä, että toimeksiantajan promoottorikannassa on paljon osaamista ja kokemusta, jota ei tällä hetkellä hyödynnetä. Nyt promoottoreiden osaamista hyödynnetään eniten elintarvike-, älypuhelin- ja polttoainepromootioissa. Näiden lisäksi esimerkiksi alkoholipromootiot olisivat promoottori-indikaattorin tuloksien perusteella mahdollisia toteuttaa.
Tutkimuksen pohjalta tehtiin myös kehitysideoita, jotka liittyivät promoottori-indikaattorin hyödyntämiseen promoottoreiden koulutuksessa, työvuorosuunnittelussa sekä myynnissä. Promoottori-indikaattori antaa promoottoreiden uudelle koulutuskonseptille sisältöä. Myynnin näkökulmasta tämän tutkimuksen toteuttaminen antaa asiakkaalle lisäarvoa ja luottamusta promoottoreiden osaamiseen sekä tuo kaivattua kilpailuetua ollessaan alallaan ainutlaatuinen. Työvuorosuunnittelussa promoottori-indikaattoria voidaan hyödyntää promootiotyylien kautta – promootiotiimille voidaan suunnitella tavoiteprofiili ”Dream Team”, jonka toteutuessa koordinaattoreiden sekä promoottoreiden työskentely on tehokkaampaa. Edellä mainittu kehityssuunnitelma tullaan toteuttamaan toimeksiantajan toimesta.