Satakuntalaisten maaseudulla toimivien matkailun ohjelmapalveluyritysten kannattavuus
Tuominen, Titta (2017)
Tuominen, Titta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Satakunnan maaseudulla toimivien yritysten kannattavuus. Tarkoituksena oli ottaa rypäs yrityksiä ja analysoida niiden kannattavuutta. Tutkittaviksi yrityksiksi valittiin viisi ohjelmapalveluyritystä. Kannattavuutta tarkasteltiin kannattavuuden tunnuslukujen avulla. Tunnusluvut laskettiin yritysten tilinpäätöstiedoista. Työn tavoitteena oli antaa hyödyllistä tietoa toimeksiantajalle tutkittavien yritysten kannattavuudesta.
Teoriaosuudessa tutustuttiin maaseutumatkailuun ja ohjelmapalveluyrityksiin yleisesti sekä Satakunnan näkökulmasta. Lisäksi tutustuttiin kannattavuuden tunnuslukujen teoriaan. Tutkimuksellisessa osassa viiden tutkittavan yrityksen kannattavuuden tunnusluvut laskettiin vuosien 2013 – 2015 tilinpäätöksistä. Tunnuslukuja vertailtiin toisiinsa sekä annettuihin ohjearvoihin. Käytetty tutkimusmenetelmä oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Laadullisessa tutkimuksessa tutkimusaineiston kokoa ei säätele määrä vaan laatu. Tutkimusaineiston on tarkoitus toimia apuvälineenä syvälliseen asian tai ilmiön ymmärtämiseen.
Tutkimus osoitti tutkittujen yritysten kannattavuuden vaihtelevan heikosta hyvään. Kolmen tilikauden aikana yksittäisten yritysten tunnusluvuissa ei näkynyt selvää trendiä huonompaan tai parempaan. Työssä pohdittiin mitkä asiat ovat vaikuttaneet tunnuslukuihin sekä yritysten kannattavuuteen. Työssä annettiin myös keinoja kannattavuuden parantamiseksi.
Teoriaosuudessa tutustuttiin maaseutumatkailuun ja ohjelmapalveluyrityksiin yleisesti sekä Satakunnan näkökulmasta. Lisäksi tutustuttiin kannattavuuden tunnuslukujen teoriaan. Tutkimuksellisessa osassa viiden tutkittavan yrityksen kannattavuuden tunnusluvut laskettiin vuosien 2013 – 2015 tilinpäätöksistä. Tunnuslukuja vertailtiin toisiinsa sekä annettuihin ohjearvoihin. Käytetty tutkimusmenetelmä oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Laadullisessa tutkimuksessa tutkimusaineiston kokoa ei säätele määrä vaan laatu. Tutkimusaineiston on tarkoitus toimia apuvälineenä syvälliseen asian tai ilmiön ymmärtämiseen.
Tutkimus osoitti tutkittujen yritysten kannattavuuden vaihtelevan heikosta hyvään. Kolmen tilikauden aikana yksittäisten yritysten tunnusluvuissa ei näkynyt selvää trendiä huonompaan tai parempaan. Työssä pohdittiin mitkä asiat ovat vaikuttaneet tunnuslukuihin sekä yritysten kannattavuuteen. Työssä annettiin myös keinoja kannattavuuden parantamiseksi.