Liikuntakansio työvälineeksi päiväkoti Muksulaan
Roos, Jatta (2017)
Roos, Jatta
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229409
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella päiväkoti Muksulaan sisäliikuntaa tukeva työväline. Työvälineeksi muodostui liikuntakansio, joka sisältää liikuntaharjoitteita, vinkkejä liikuntatuokion raken-tamiseen ja kolme valmista liikuntatuokiota. Liikuntakansio on suunnattu pääasiassa päiväkodin 4–5-vuotiaiden lasten ryhmälle.
Alle kouluikäisten lasten liikunnan suositukset ovat nousseet kolmeen tuntiin päivässä, joten varhaiskas-vatuksella on yhä suurempi vastuu lasten liikunkasvatuksen toteuttajana. Tämän myötä on tärkeää, että eri ympäristöissä liikkuminen mahdollistuu. Päiväkoti Muksulan pienet sisätilat ovat olleet haaste sisällä liikkumiselle, minkä vuoksi oli tärkeää ryhtyä suunnittelemaan sisäliikuntaa tukeva työväline.
Toteutin opinnäytetyöni ohjaamalla päiväkoti Muksulan 4–5-vuotiaiden ryhmän lapsille neljä erilaista liikuntatuokiota, joihin sisällytin erilaisia liikuntaharjoitteita. Havainnoin yhdessä ryhmän lastentarha-opettajan kanssa harjoitteiden sopivuutta lapsille, toimintatilaan ja liikuntavälineillä toteutettavaksi. Ha-vainnointien perusteella valitsin liikuntakansioon sopivat harjoitteet. Liikuntakansio jäi päiväkodin 4–5-vuotiaiden ryhmän käyttöön. Kuukauden käytön jälkeen pyysin ryhmän henkilöstöltä ja päiväkodin johta-jalta palautetta ryhmähaastattelulla liikuntakansiosta ja opinnäytetyöprosessista sekä pohdimme liikun-takansion tulevaa käyttöä. Palautteen perusteella päiväkodin henkilöstö oli hyvin tyytyväinen liikuntakan-sioon. Yhteistyömme opinnäytetyöprosessin aikana oli sujuvaa ja molemminpuolin mielekästä. Päiväko-din suunnitelmana on laajentaa liikuntakansion käyttöä myös päiväkodin muihin ryhmiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään varhaiskasvatusta ja liikunnan osuutta siinä sekä lii-kuntakasvatusta. Tämän lisäksi työssä avataan motoristen taitojen ja motorisen kehityksen käsitteitä. Työssä perehdytään myös motorisiin perustaitoihin sekä 4- 5- vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin.
Alle kouluikäisten lasten liikunnan suositukset ovat nousseet kolmeen tuntiin päivässä, joten varhaiskas-vatuksella on yhä suurempi vastuu lasten liikunkasvatuksen toteuttajana. Tämän myötä on tärkeää, että eri ympäristöissä liikkuminen mahdollistuu. Päiväkoti Muksulan pienet sisätilat ovat olleet haaste sisällä liikkumiselle, minkä vuoksi oli tärkeää ryhtyä suunnittelemaan sisäliikuntaa tukeva työväline.
Toteutin opinnäytetyöni ohjaamalla päiväkoti Muksulan 4–5-vuotiaiden ryhmän lapsille neljä erilaista liikuntatuokiota, joihin sisällytin erilaisia liikuntaharjoitteita. Havainnoin yhdessä ryhmän lastentarha-opettajan kanssa harjoitteiden sopivuutta lapsille, toimintatilaan ja liikuntavälineillä toteutettavaksi. Ha-vainnointien perusteella valitsin liikuntakansioon sopivat harjoitteet. Liikuntakansio jäi päiväkodin 4–5-vuotiaiden ryhmän käyttöön. Kuukauden käytön jälkeen pyysin ryhmän henkilöstöltä ja päiväkodin johta-jalta palautetta ryhmähaastattelulla liikuntakansiosta ja opinnäytetyöprosessista sekä pohdimme liikun-takansion tulevaa käyttöä. Palautteen perusteella päiväkodin henkilöstö oli hyvin tyytyväinen liikuntakan-sioon. Yhteistyömme opinnäytetyöprosessin aikana oli sujuvaa ja molemminpuolin mielekästä. Päiväko-din suunnitelmana on laajentaa liikuntakansion käyttöä myös päiväkodin muihin ryhmiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään varhaiskasvatusta ja liikunnan osuutta siinä sekä lii-kuntakasvatusta. Tämän lisäksi työssä avataan motoristen taitojen ja motorisen kehityksen käsitteitä. Työssä perehdytään myös motorisiin perustaitoihin sekä 4- 5- vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin.