Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Keskitetyn ydintiedonhallinnan merkitys yrityksen tieto- ja järjestelmäarkkitehtuurin näkökulmasta

Laitinen, Riitta (2017)

 
Avaa tiedosto
Laitinen_Riitta.pdf (771.7Kt)
Lataukset: 


Laitinen, Riitta
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229536
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään keskitetyn ydintiedonhallinnan merkitystä yrityksen tieto- ja järjestelmäarkkitehtuurin näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä sekä kirjoittajan omaa, että mahdollisten lukijoiden ymmärrystä ydintiedonhallinnan merkityksestä yritykselle, ja sen liiketoiminnalle. Lisäksi etsitään vastauksia kysymyksiin: onko keskitetty ydintiedonhallinta parempi kuin hajautettu ydintiedonhallinta, vai löytyykö paras ratkaisu lopulta jostain näiden kahden välimaastosta, niin sanotusta hybridimallista? Ja toisaalta, mikä on keskitetyn ydintiedonhallinnan merkitys yritykselle hyötyjen ja haittojen näkökulmasta?

Työssä ei suunnitella, määritellä eikä mallinneta ydintiedonhallintaa tai siihen liittyviä järjestelmiä minkään yrityksen tarpeisiin tai näkökulmasta. Työssä ei käsitellä kokonaisarkkitehtuuria kokonaisuudessaan, vaan keskitytään tieto- ja järjestelmäarkkitehtuuri näkökulmiin. Tutkimus / selvitys tehdään perehtymällä alan kirjallisuuteen, julkaisuihin ja artikkeleihin.

Työssä kerrotaan ensin, miten tieto voi merkitä dataa, informaatiota, tietämystä, ymmärrystä ja viisautta. Ydintiedoksi mielletään usein muun muassa yrityksen asiakas-, tuote-, sopimus-, ja toimittajatiedot, mutta viime kädessä ydintiedon määritys riippuu siitä, mitä yritys itse mieltää omaksi ydintiedokseen. Työssä tarkistellaan myös tieto- ja järjestelmäarkkitehtuurin sisältöä, ja kuvataan niihin liittyviä keskeisiä käsitteitä.

Työn keskiössä on ydintiedonhallinta, sen taustat, sisältö, ja suhde tietojärjestelmiin. Laatu on saanut opinnäytetyössä oman alaluvun, onhan laadun parantaminen alan asiantuntijoiden mukaan merkittävin syy yrityksen ydintiedonhallinnan määrittelylle, suunnittelulle, ja ratkaisujen kehittämiselle.

Tietosisällön jälkeen tarkastellaan ydintietoarkkitehtuuria erilaisten mallien avulla. Mallit voidaan jakaa kolmeen luokkaan: keskitettyihin malleihin, hajautettuihin malleihin, ja hybridimalleihin. Näiden mallien avulla hahmotellaan myös keskitetyn ydintiedonhallinnan hyötyjä ja haittoja.

Keskitetystä ydintiedonhallinnasta on yritykselle selviä hyötyjä. Näitä ovat muun muassa parantunut tuottavuus, kilpailukyky, laatu, asiakastuntemus, ja asiakaspalvelu, sekä kustannussäästöt. Haasteiksi koetaan lähinnä: joustamattomuus, hitaus, ylläpito, sekä kokonaisuuden monimutkaisuus / laajuus. Hajautettuun malliin verrattuna keskitetty ydintiedonhallinta on teoriassa selvästi parempi vaihtoehto. Sitä, voisiko keskitetyn mallin haittoja lieventää tekemällä siihen joitain perusteltuja poikkeuksia, jolloin se saisi hybridimallin piirteitä, tulee arvioida tapauskohtaisesti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste