Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tutkimus kuorma-autojen vuokraustoiminnasta Scania Suomi Oy:lle

Arola, Suvi (2017)

 
Avaa tiedosto
Arola_Suvi.pdf (1.323Mt)
Lataukset: 


Arola, Suvi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229470
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa kuorma-autojen vuokraustoiminnan nykytilanne Scania Suomi Oy:lle sekä toiminnan mahdollinen sopivuus yrityksen liiketoimintaan. Scania Suomi Oy:llä ei vielä talvella 2016-2017 ollut vuokrauspalvelua liiketoiminnatastrategiassa. Tässä opinnäytetyössä ei suunnitella kyseistä vuokraustoimintaa vaan pyrkimyksenä on, että Scania Suomi Oy pystyy tämän tutkimuksen avulla aloittamaan kuorma-autojen vuokraustoiminnan suunnittelun.
Tutkimuksessa teoreettinen tietoperusta pohjautuu palveluliiketoimintaan. Aiheina ovat asiakassuhteet, ydinpalvelu sekä laajennettu palvelutarjooma, hinnan vaikutus asiakaskokemukseen, millä tavoin asiakaskokemus vaikuttaa liiketoimintaan sekä myös keskeisenä osana B2B-näkökulma. Asiakaskokemus ja sen käsitteleminen ovat tärkeässä osassa viitekehyksessä.
Tutkimus on toteutettu puolistrukturoituna haastatteluna, johon osallistui viisi eri yritystä, yhteensä kuusi henkilöä. Haastattelulomakkeita suunniteltiin kaksi. Tutkimuksessa haastateltiin kahta kuorma-autojen vuokraustoimintaa tarjoavaa yritystä sekä kolmea kuorma-autojen vuokrausta käyttänyttä yritystä. Molemmissa haastatteluissa esiintyivät samat teemat, vaikka kysymykset eivät olleet täysin samoja. Kaikki haastattelut litteroitiin, jonka jälkeen tulokset raportoitiin tekstin ja taulukoiden muodossa. Huolimatta kahdesta eri haastattelurungosta, tutkimuksen tulokset käsiteltiin saman aikaisesti. Aihealueet noudattivat molemmissa haastatteluissa samaa runkoa, joten samasta aiheesta saatiin kaksi eri näkökulmaa.
Pohdinnassa ja yhteenvedossa esitetään opinnäytetyön tekijän näkemyksiä tutkittavasta aiheesta. Tutkimuksen toteutusta arvioidaan, tuloksia analysoidaan sekä annetaan toimeksiantajayritykselle kehitysehdotuksia ja ideoita seuraavista vaiheista.
Tutkimuksen perusteella nähdään, että kuorma-autojen vuokraustoiminta rakennettaisiin partnerisuhteiseksi lisäpalveluksi, jolla asiakaskokemus nousisi parhaimmillaan merkityksen tasolle toteuttamaan asiakkaiden unelmia heidän omassa liiketoiminnassaan.
Tämän hetkinen näkemys on, että tulevaisuudessa kuorma-autojen vuokraustoiminta tulee kasvamaan. Opinnäytetyön tekijän suositus tutkimuksen perusteella on, että Scania Suomi Oy:n olisi tärkeää pohtia uusien kuorma-autojen vuokraustoiminnan käynnistämistä. Vuokraustoiminnan avulla Scania Suomi Oy pystyisi entistä paremmin vastaamaan asiakastarpeisiin sekä vahvistamaan markkinajohtajuutta kilpailijoihin nähden.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste