Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Preparing for future in automotive glazing aftermarket : case: Sekurit Partner Program in Saint-Gobain Autover

Riittiö, Helena (2017)

 
Avaa tiedosto
Riittio_Helena.pdf (457.3Kt)
Lataukset: 


Riittiö, Helena
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229515
Tiivistelmä
Yritysten toimintaympäristö muuttuu kiihtyvällä tahdilla. Muutokset vaikuttavat kaikkialla ja myös autoalan jälkimarkkinat ovat turbulenssissa. Enää pelkkä fyysinen tuote ei riitä, vaan ala on muuttumassa varaosien myynnistä tieto- ja osaamiskeskeiseksi palvelubisnekseksi. Muutoksia ei voi ennustaa, mutta niihin voi varautua ja niitä voi ennakoida.

Megatrendien, trendien ja heikkojen signaalien löytäminen ja ymmärtäminen auttavat muutoksen ennakoinnissa. Kirjallisuuskatsauksessa nämä käsitteet käydään läpi yleisellä tasolla sekä perehdytään syvemmin autoalan suurimpiin trendeihin. Megatrendien, trendien ja heikkojen signaalien löytäminen toimintaympäristön tarkkailulla on edellytys ”tulevaisuuskestävän” strategian luonnissa sekä skenaarioperusteisessa strategiatyössä, joiden pääperiaatteet on myös esitelty.

Tutkimus on tehty toimeksiantona Saint-Gobain Autoverille, joka toimii autolasialan jälkimarkkinoilla myyden autolaseja sekä niihin liittyviä palveluja. Tutkimuksen aiheena on vuonna 2016 viidessä Euroopan maassa pilotoitu uusi strateginen ohjelma, Sekurit Partner, jolla yritys vastaa muuttuneen toimintaympäristön haasteisiin. Tutkimuksen tavoitteena on pilottivaiheen Sekurit Partner -asiakkaiden analyysi, tulevaisuuden asiakasvalintakriteerien pohtiminen sekä oikean palveluportfolion löytäminen.

Tutkimus tehtiin online-kyselynä kaikille pilottivaiheen Sekurit Partner asiakkaille sekä Sekurit Partnerin myynnistä ja markkinoinnista vastaaville maaedustajille viidessä eri maassa. Kyselyt sisälsivät myös avoimia kysymyksiä, joiden tutkimusote oli kvalitatiivinen muuten pääosin kvantitatiivisessa tutkimuksessa. Tuloksien pohjalta pystyttiin vetämään johtopäätöksiä liittyen tulevaisuuden palvelutarjontaan ja asiakkaiden valintaan sekä nykyisten asiakkaiden laatuun.

Pääasialliset tulokset esitettiin Sekurit Partnerista vastaavalle organisaatiolle huhtikuussa 2017, jossa tulosten pohjalta järjestettiin työryhmätehtävät (future workshops). Näiden workshopien ideat tukivat tuloksia ja niitä tuodaan esiin tutkimusta täydentävinä.

Tässä työssä osa teoriaosasta sekä empiirinen osa ovat salaisia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste