Hundassisterad intervention : en kvalitativ undersökning över hundens effekt på barn med neuropsykiatriska funktionshinder
Håkans, Annamari; Hakola, Sanna (2017)
Håkans, Annamari
Hakola, Sanna
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188935
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää jos koiralla on vaikutus lapsiin joilla on neuropsykiatrinen häiriö ja kuinka näiden vaikutusten avulla voidaan työskennellä saadakseen aikaiseksi muutos lapsen toimintakykyyn. Pyrimme saamaan vastauksen kysymyksiin: minkälainen vaikutus koiralla on lapsiin? Onko lapsilla joilla on autismia, ADHD tai oppimisvaikeuksia, apua koira-avusteisesta interventiosta?
Teoriaosassa esitämme minkälainen vaikutus koiralla voi olla lapsen kiintymyssuhteeseen, erilaisia neuropsykiatrisia häiriöitä ja kuinka vaikeat kotiolosuhteet vaikuttavat lapseen. Sekä koira-avusteisesta toiminnasta ja koira-avusteisesta terapiasta ja mitä menetelmiä niissä käytetään.
Olemme tehneet kvalitatiivisia haastatteluja henkilöiden kanssa jotka työskentelevät koira-avusteisesti. Tulimme siihen tulokseen, että lapset joilla on neuropsykiatrisia häiriöitä voivat hyötyä koira-avusteisista interventioista koska koiralla on myönteinen vaikutus tähän asiakasryhmään.
Teoriaosassa esitämme minkälainen vaikutus koiralla voi olla lapsen kiintymyssuhteeseen, erilaisia neuropsykiatrisia häiriöitä ja kuinka vaikeat kotiolosuhteet vaikuttavat lapseen. Sekä koira-avusteisesta toiminnasta ja koira-avusteisesta terapiasta ja mitä menetelmiä niissä käytetään.
Olemme tehneet kvalitatiivisia haastatteluja henkilöiden kanssa jotka työskentelevät koira-avusteisesti. Tulimme siihen tulokseen, että lapset joilla on neuropsykiatrisia häiriöitä voivat hyötyä koira-avusteisista interventioista koska koiralla on myönteinen vaikutus tähän asiakasryhmään.