Toiminnallisen ensiapuopetuksen järjestäminen kahdeksasluokkalaisille
Lehmonen, Linda; Helenius, Essi (2017)
Lehmonen, Linda
Helenius, Essi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229518
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli toiminnallisten ensiapuaiheisten oppituntien suunnittelu ja toteutus kahdeksasluokkalaisille. Aihe rajattiin pelkästään hengenpelastavien ensiaputoimien opettamiseen. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn tilaajana toimi Kaurialan koulu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tilaajakoulun kahdeksasluokkalaisten ensiaputietämystä ja tietoa sitä vaativista tilanteista sekä heidän valmiuksiaan antaa ensiapua. Tavoitteena oli myös opinnäytetyön tekijöiden ammatillisen kasvun tukeminen, ensiaputaitojen kertaus ja vahvistuminen sekä edistyminen ohjaustaidoissa.
Toiminnallinen osuus toteutettiin keväällä 2017. Opetettavia aiheita olivat tajuttoman ja elottoman tunnistaminen, elvytys, kylkiasentoon kääntäminen sekä toiminta onnettomuuspaikalla. Onnettomuuspaikalla toimimisen teoriana oli video, jonka jälkeen oppilaat pohtivat ryhmissä aihetta casetapausten myötä. Muut aiheet käytiin tunneilla läpi ensin teoriassa, minkä jälkeen oppilaat pääsivät harjoittelemaan taitoja käytännössä.
Tuntien jälkeen oppilaat antoivat tunneista palautetta. Palautteen mukaan opetus ja tuntien sisältö koettiin pääasiassa hyväksi. 88 % palautteisiin vastanneista koki oppineensa tuntien aikana jotakin. Palautteen perusteella ensiaputunnit olivat mielenkiintoisia ja tarpeellisia, ja oppilaat saivat valmiuksia toimia ensiapua vaativissa tilanteissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tilaajakoulun kahdeksasluokkalaisten ensiaputietämystä ja tietoa sitä vaativista tilanteista sekä heidän valmiuksiaan antaa ensiapua. Tavoitteena oli myös opinnäytetyön tekijöiden ammatillisen kasvun tukeminen, ensiaputaitojen kertaus ja vahvistuminen sekä edistyminen ohjaustaidoissa.
Toiminnallinen osuus toteutettiin keväällä 2017. Opetettavia aiheita olivat tajuttoman ja elottoman tunnistaminen, elvytys, kylkiasentoon kääntäminen sekä toiminta onnettomuuspaikalla. Onnettomuuspaikalla toimimisen teoriana oli video, jonka jälkeen oppilaat pohtivat ryhmissä aihetta casetapausten myötä. Muut aiheet käytiin tunneilla läpi ensin teoriassa, minkä jälkeen oppilaat pääsivät harjoittelemaan taitoja käytännössä.
Tuntien jälkeen oppilaat antoivat tunneista palautetta. Palautteen mukaan opetus ja tuntien sisältö koettiin pääasiassa hyväksi. 88 % palautteisiin vastanneista koki oppineensa tuntien aikana jotakin. Palautteen perusteella ensiaputunnit olivat mielenkiintoisia ja tarpeellisia, ja oppilaat saivat valmiuksia toimia ensiapua vaativissa tilanteissa.