Interkulturell kommunikation och interkulturella möten : Med inriktning på barnfamiljer med barn i åldern två till sex år
Suvisaari, Gillan; Parikka, Rosanne; Saranpää, Satu; Uusimäki, Katrina (2017)
Suvisaari, Gillan
Parikka, Rosanne
Saranpää, Satu
Uusimäki, Katrina
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239753
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä monikulttuurista viestintää ja monikulttuurisia kohtaamisia sosiaalialalla sekä hoitoalalla. Opinnäytetyö on osa projektia, Resursstarka barn-mångkulturell vård och omsorg bland barn och familjer, joka alkoi keväällä 2017 Yrkeshögskolan Noviassa. Projektiin kuuluu tuotteen valmistaminen kotisivuille mikä julkaistaan syksyllä 2017 ja tulee sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden sekä ammattilaisten käyttöön. Opinnäytetyön tarkoituksena on jakaa tukimenetelmiä ammattilaisille tilanteisiin, joissa he kohtaavat monikulttuurisia asiakkaita. Tukimenetelmät koskevat erityisesti viestintää sekä tapaamista. Kohderyhmämme ovat sosiaalialan sekä hoitoalan ammattilaiset jotka tekevät töitä lapsiperheiden kanssa, joissa lapset ovat 2–6 vuotiaita. Tutkimusmenetelmänä olemme käyttäneet kirjallisuuden läpikäyntiä ja ajankohtaista materiaalia olemme löytäneet kirjoista, tieteellisistä artikkeleista sekä kotisivuilta.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat: "Mitkä seikat kuuluvat viestintään ja mitä siinä kuuluu ottaa huomioon?” sekä "Miten voi tukea moniammatillisen työryhmän ja perheiden keskeisiä monikulttuurisia kohtaamisia sosiaali- sekä hoitoalalla?”.
Opinnäytetyön tuloksena esitetään erilaisia vinkkejä sekä tukikeinoja ammattilaisille, jotka ovat kontaktissa eri kulttuureista tulevien lapsiperheiden kanssa. Opiskelijat ottavat esille vaihtoehtoisia kommunikointitapoja, tulkin käyttöä kommunikoinnissa, puheen kehitystä sekä sen vaikutusta kommunikointiin. Opinnäytetyössä perehdytään, miten ammattilaisten tulee valmistautua, mitkä tekijät lisäävät luottamusta ja mitä ottaa huomioon ohjaustilanteisissa eri kulttuureista tulevien asiakkaiden sekä perheiden kanssa sekä mihin tulee kiinnittää huomiota työskennellessä monikulttuurisissa päivähoitoryhmissä. Opinnäytetyön pohjalta kehitettävä tuote sisältää kolme esitettä ja löytyy opinnäytetyön liitteenä.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat: "Mitkä seikat kuuluvat viestintään ja mitä siinä kuuluu ottaa huomioon?” sekä "Miten voi tukea moniammatillisen työryhmän ja perheiden keskeisiä monikulttuurisia kohtaamisia sosiaali- sekä hoitoalalla?”.
Opinnäytetyön tuloksena esitetään erilaisia vinkkejä sekä tukikeinoja ammattilaisille, jotka ovat kontaktissa eri kulttuureista tulevien lapsiperheiden kanssa. Opiskelijat ottavat esille vaihtoehtoisia kommunikointitapoja, tulkin käyttöä kommunikoinnissa, puheen kehitystä sekä sen vaikutusta kommunikointiin. Opinnäytetyössä perehdytään, miten ammattilaisten tulee valmistautua, mitkä tekijät lisäävät luottamusta ja mitä ottaa huomioon ohjaustilanteisissa eri kulttuureista tulevien asiakkaiden sekä perheiden kanssa sekä mihin tulee kiinnittää huomiota työskennellessä monikulttuurisissa päivähoitoryhmissä. Opinnäytetyön pohjalta kehitettävä tuote sisältää kolme esitettä ja löytyy opinnäytetyön liitteenä.