Asiakastyytyväisyyden tutkiminen ja kehittäminen : Case: Planmeca Golf Areena Helsinki Oy
Hoiska, Elina (2017)
Hoiska, Elina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239650
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää tämän työn toimeksiantajayrityksenä olevan Planmeca Golf Areena Helsinki Oy:n asiakastyytyväisyyttä. Työn ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä nuorelle yritykselle merkittäviin asiakkuuksiin vaikuttaviin tekijöihin. Toisena tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa luotettava asiakastyytyväisyystutkimus toimeksiantajalle kyselytutkimuksena. Kolmantena tavoitteena oli laatia kehittämisehdotuksia yrityksen asiakastyytyväisyyteen ja yrityksen muihin toimintoihin liittyen.
Teoriaosuudessa käsitellään nuorelle yritykselle merkityksellisiä asiakkuuksiin liitettäviä kokonaisuuksia. Asiakkuuksien lujuus ja säilyttäminen mahdollistavat pitkäaikaiset asiakassuhteet, joita nuoren yrityksen tulee itselleen hankkia. Yrityksen täytyy hallita ja johtaa asiakkuuksiaan. Asiakastyytyväisyys ja sen merkitys ovat etusijalla, kun asiakkaille pyritään tuottamaan arvoa keinoin, jotka vaikuttavat asiakastyytyväisyyden syntymiseen. Nuoren yrityksen markkinointi tulee toteuttaa asiakasymmärryksen kautta, jotta markkinointia pystytään kohdentamaan eri asiakassegmenteille. Markkinoinnin keinoin yrityksen on mahdollista hankkia lisää potentiaalisia asiakkaita.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin paperimuotoisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Asiakastyytyväsyystutkimuksen lisäksi työssä toteutettiin haastattelututkimus kvalitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Toimeksiantajayrityksen asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä asiakastyytyväisyyskyselyssä käsiteltävien osa-alueiden kokonaisuuksiin. Reilusti yli puolet kyselyyn vastanneista asiakkaista on valmiita suosittelemaan yritystä ystävilleen, sukulaisilleen tai läheisilleen. Kehitettävää on yrityksen yleisessä siisteydessä sekä kahvilatoiminnassa.
Kehittämistyön osuus koostuu asiakastyytyväisyystutkimusten tuloksista ja haastattelututkimuksen vastauksista. Kehittämisosuuden tarkoituksena oli luoda kehittämisehdotuksia asiakastyytyväisyyden parantamiseksi ja yrityksen muun toiminnan kehittämiseksi talviharjoittelukaudelle 2017–2018. Kehittämisehdotukset toimivat jatkossa yrityksen asiakastyytyväisyyden ja muun toiminnan suunnittelun tukena.
Teoriaosuudessa käsitellään nuorelle yritykselle merkityksellisiä asiakkuuksiin liitettäviä kokonaisuuksia. Asiakkuuksien lujuus ja säilyttäminen mahdollistavat pitkäaikaiset asiakassuhteet, joita nuoren yrityksen tulee itselleen hankkia. Yrityksen täytyy hallita ja johtaa asiakkuuksiaan. Asiakastyytyväisyys ja sen merkitys ovat etusijalla, kun asiakkaille pyritään tuottamaan arvoa keinoin, jotka vaikuttavat asiakastyytyväisyyden syntymiseen. Nuoren yrityksen markkinointi tulee toteuttaa asiakasymmärryksen kautta, jotta markkinointia pystytään kohdentamaan eri asiakassegmenteille. Markkinoinnin keinoin yrityksen on mahdollista hankkia lisää potentiaalisia asiakkaita.
Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin paperimuotoisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Asiakastyytyväsyystutkimuksen lisäksi työssä toteutettiin haastattelututkimus kvalitatiivista tutkimusotetta hyödyntäen. Toimeksiantajayrityksen asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä asiakastyytyväisyyskyselyssä käsiteltävien osa-alueiden kokonaisuuksiin. Reilusti yli puolet kyselyyn vastanneista asiakkaista on valmiita suosittelemaan yritystä ystävilleen, sukulaisilleen tai läheisilleen. Kehitettävää on yrityksen yleisessä siisteydessä sekä kahvilatoiminnassa.
Kehittämistyön osuus koostuu asiakastyytyväisyystutkimusten tuloksista ja haastattelututkimuksen vastauksista. Kehittämisosuuden tarkoituksena oli luoda kehittämisehdotuksia asiakastyytyväisyyden parantamiseksi ja yrityksen muun toiminnan kehittämiseksi talviharjoittelukaudelle 2017–2018. Kehittämisehdotukset toimivat jatkossa yrityksen asiakastyytyväisyyden ja muun toiminnan suunnittelun tukena.