Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Customer-oriented collaboration in requirements engineering : an approach for business and IT units to successfully agree on customer needs

Vainio, Kati (2017)

 
Avaa tiedosto
Vainio_Kati.pdf (2.324Mt)
Lataukset: 


Vainio, Kati
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249902
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke on tehty Lindorff Oy:lle, joka on osa Lindorff-konsernia. Konserni on johtava luotonhallinnan ja maksamisen palveluyritys Euroopassa. Kehittämishankkeen alkuperäiseksi tavoitteeksi on asetettu paremman yhteistyön varmistaminen liiketoiminnan ja IT:n välillä vaatimusten tuottamisessa. Hanke on rajattu koskemaan kahden laskutusjärjestelmän muutospyyntöjä. Lähestymistavaksi on valittu asiakaslähtöisen yhteistyön kehittäminen ja sen keskeiseksi kysymykseksi, miten voidaan muodostaa menestyksekäs kumppanuus tunnistettujen sidosryhmien kesken.

Kehittämistutkimus on laadullisen ja määrällisen tutkimuksen yhdistelmä ja osa tätä kehittämishanketta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ohjelmistojen vaatimusten tuottamisessa voidaan tietoisesti rakentaa kumppanuutta sidosryhmien välillä. Apuna käytetään johtamismallia, vaatimusmäärittelyn tietosisältömallia ja perinteistä ohjelmistotekniikan V-mallia. Miellekarttatekniikkaa on hyödynnetty työn eri vaiheissa esimerkiksi analysoitaessa valittuja teorioita. Työpajojen avulla on selvitetty, miten liiketoiminta toimii IT:n kanssa yhteistyössä vaatimusmäärittelyn eri vaiheissa.

Kehityshankkeen yhtenä tuloksena voidaan pitää projektin aikana luotua yhteistyöprosessia. Yhteistyöprosessi perustuu Urpo Jalavan ja Risto Matilaisen (2010) dynaamisen työyhteisön johtajuuden malliin. Työn toisena tuloksena voidaan pitää päätelmää, että erinomainen asiakaskokemus voidaan saavuttaa asiakaslähtöisen yhteistyön avulla yhteisössä, jossa ihmisten suorituskyky on erinomainen. Asiakaslähtöinen yhteistyö vaatimusten tuottamisessa lisää kannattavuutta tuottamalla kilpailuetua, joka syntyy innovaatioiden avulla.

Kehitystutkimuksen aikana toteutettiin alkukartoitusmittaukset, joiden avulla selvitettiin IT-toimittajien suorituskykyä ja sidosryhmien kokemuksia toimittajista. Mittaus tehtiin kyselylomakkeen avulla kahdesti. Kyselyn tulosten perusteella Lindorff Suomen olisi hyvä keskittyä kahteen päähavaintoon, jotka jäävät luottamuksellisiksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste