Ryhmänohjauksen runko päihdetyöntekijälle
Virtanen, Mona; Mattila, Riina (2017)
Virtanen, Mona
Mattila, Riina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249926
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä tietoa erilaisista arjentoiminnoista päihdekuntoutujille. Tavoitteenamme oli laatia mielenterveys- ja päihdeyksikön työntekijöille päihdekuntoutujien arjentoimintojen ryhmään runko. Ajatus opinnäytetyön tekemisestä lähti siitä, että työllemme löytyi tilaaja.
Yksikkömme johon teimme kyseisen opinnäytetyön, on yksityinen mielenterveys- ja päihdekuntoutusyksikkö. Se on 28 paikkainen ympärivuorokautinen tehostetun palvelun yksikkö, jossa on mielenterveys- ja päihdekuntoutujia.
Opinnäytetyö on toteutettu systemaattista kirjallisuuskatsausta mukaillen sisällön analyysiä käyttämällä. Opinnäytetyössä liitteenä on ryhmänohjauksen runko, joka on tehty aiheeseen liittyviä tutkimuksia hyväksi käyttäen.
Osallistujien motivaatioon vaikuttaa muun muassa vuorovaikutteinen ympäristö. Ryhmän toiminnallisuuden kannalta motivoivia tekijöitä ovat toiminnan alkuun liittyvät ongelmat ja ristiriidat, jotka aktivoivat toiminnan suunnitteluun sekä toimintaan ja reflektointiin. Ohjaajan tehtävänä on ohjata osallistujaa aktiivisuuteen, jotta osallistuja voi ottaa vastuuta omasta oppimisestaan. Itsesäätelytaitojen kehittäminen tapahtuu toiminnallisessa oppimisessa suunnittelun, toteuttamisen ja oman toiminnan reflektoimisen kautta. (Ilvesoksa, 2013)
Yksikkömme johon teimme kyseisen opinnäytetyön, on yksityinen mielenterveys- ja päihdekuntoutusyksikkö. Se on 28 paikkainen ympärivuorokautinen tehostetun palvelun yksikkö, jossa on mielenterveys- ja päihdekuntoutujia.
Opinnäytetyö on toteutettu systemaattista kirjallisuuskatsausta mukaillen sisällön analyysiä käyttämällä. Opinnäytetyössä liitteenä on ryhmänohjauksen runko, joka on tehty aiheeseen liittyviä tutkimuksia hyväksi käyttäen.
Osallistujien motivaatioon vaikuttaa muun muassa vuorovaikutteinen ympäristö. Ryhmän toiminnallisuuden kannalta motivoivia tekijöitä ovat toiminnan alkuun liittyvät ongelmat ja ristiriidat, jotka aktivoivat toiminnan suunnitteluun sekä toimintaan ja reflektointiin. Ohjaajan tehtävänä on ohjata osallistujaa aktiivisuuteen, jotta osallistuja voi ottaa vastuuta omasta oppimisestaan. Itsesäätelytaitojen kehittäminen tapahtuu toiminnallisessa oppimisessa suunnittelun, toteuttamisen ja oman toiminnan reflektoimisen kautta. (Ilvesoksa, 2013)