Standardikustannushinnat
Hakkarainen, Kimmo (2017)
Hakkarainen, Kimmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239789
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Lassila & Tikanoja Oyj.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laskea yrityksen kuljetuskalustolle uudet standardikustan-nushinnat ajoneuvotyypeittäin ja tutkia kuinka ajoneuvojen käyttöaste vaikuttaa stan-dardikustannuksiin. Lisäksi tuli miettiä keinoja käyttöasteen parantamiseksi.
Standardikustannukset laskettiin keräämällä ajoneuvojen kustannustietoja yrityksen eri tietojärjestelmistä. Tietoja täydennettiin haastattelemalla yrityksen logistiikka- ja talous-organisaatioiden henkilöitä sekä käyttämällä alan kirjallisuudessa annettuja ohjearvoja ja laskentatapoja. Aineisto rajattiin koskemaan ainoastaan yrityksen ympäristöpalveluiden sekä teollisuuspalveluiden tuotantoajoneuvoja. Lopullisen aineiston koko oli 786 ajoneu-voa, jotka jaettiin yhdeksään ajoneuvotyyppiin. Aineistoa analysoitiin tilastollisen analyy-sin menetelmin.
Tuloksena saatiin laskettua yritykselle uudet standardikustannushinnat ajoneuvotyypeit-täin. Aineiston analyysin perusteella voitiin todeta, että käyttöasteella on jonkin verran vaikutusta standardikustannusten muodostumiseen, mutta pelkästään sen avulla ei voi-da selittää vaihteluita standardikustannuksissa. Lisäksi todettiin, että käyttöasteen vaiku-tusten määrittäminen vaatisi tarkempia jatkotutkimuksia.
Yritys pystyy hyödyntämään kerättyä aineistoa ja standardikustannushintoja monissa eri toiminnoissaan, kuten esimerkiksi reittien kannattavuuden laskemisessa, hinnoittelussa, tarjouslaskennassa ja investoinneissa. Erityisen iso merkitys standardikustannuksilla on uuden raportointityökalun näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa on mietitty keinoja, kuin-ka yritys pystyisi parantamaan ajoneuvojensa käyttöastetta tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli laskea yrityksen kuljetuskalustolle uudet standardikustan-nushinnat ajoneuvotyypeittäin ja tutkia kuinka ajoneuvojen käyttöaste vaikuttaa stan-dardikustannuksiin. Lisäksi tuli miettiä keinoja käyttöasteen parantamiseksi.
Standardikustannukset laskettiin keräämällä ajoneuvojen kustannustietoja yrityksen eri tietojärjestelmistä. Tietoja täydennettiin haastattelemalla yrityksen logistiikka- ja talous-organisaatioiden henkilöitä sekä käyttämällä alan kirjallisuudessa annettuja ohjearvoja ja laskentatapoja. Aineisto rajattiin koskemaan ainoastaan yrityksen ympäristöpalveluiden sekä teollisuuspalveluiden tuotantoajoneuvoja. Lopullisen aineiston koko oli 786 ajoneu-voa, jotka jaettiin yhdeksään ajoneuvotyyppiin. Aineistoa analysoitiin tilastollisen analyy-sin menetelmin.
Tuloksena saatiin laskettua yritykselle uudet standardikustannushinnat ajoneuvotyypeit-täin. Aineiston analyysin perusteella voitiin todeta, että käyttöasteella on jonkin verran vaikutusta standardikustannusten muodostumiseen, mutta pelkästään sen avulla ei voi-da selittää vaihteluita standardikustannuksissa. Lisäksi todettiin, että käyttöasteen vaiku-tusten määrittäminen vaatisi tarkempia jatkotutkimuksia.
Yritys pystyy hyödyntämään kerättyä aineistoa ja standardikustannushintoja monissa eri toiminnoissaan, kuten esimerkiksi reittien kannattavuuden laskemisessa, hinnoittelussa, tarjouslaskennassa ja investoinneissa. Erityisen iso merkitys standardikustannuksilla on uuden raportointityökalun näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksessa on mietitty keinoja, kuin-ka yritys pystyisi parantamaan ajoneuvojensa käyttöastetta tulevaisuudessa.