Sähkö- ja automaatioalan opetuksen kehittäminen : Jyväskylän ammattiopisto
Toivanen, Juha (2017)
Toivanen, Juha
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199063
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana oli Jyväskylän ammattiopiston, sähkö- ja automaatiotekniikan ala. Kehittämistehtävän tavoitteena oli selvittää opetuksen nykytila sekä kehittämisen tarve. Tutkimuksessa tehtiin kyselytutkimus kolmelle ryhmälle, jotka olivat: sähkö- ja automaatioalan työpaikkaohjaajat, opettajat ja opiskelijat. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmaa hyväksi käyttäen maaliskuun 2016 aikana.
Kyselytutkimuksella selvitettiin, miten opetuksessa on onnistuttu ja mitä osa-alueita tulee kehittää. Työpaikkaohjaajien kysely painottui työssäoppimisen järjestelyjen suunnitteluun ja valvontaan sekä siihen, vastaako kouluopetus työelämän tarpeita. Opettajilta kyseltiin teoriaopintojen määrää ja laatua sekä työsalien laitteiden vastaavuutta nykypäivän tekniikkaan. Opiskelijoiden kysely painottui opintojen sisältöön ja laatuun, siinä käsiteltiin myös työssäoppimista.
Tutkimuksen perusteella johtopäätöksinä voidaan pitää esiin nousseita kehittämisehdotuksia opetuksen ja työssäoppimisen parantamiseksi. Kehittämisehdotukset jaettiin kolmeen osaan seuraavasti: teoriaosaaminen, käytännönosaaminen ja työpaikalla tapahtuva oppiminen. Kyselyyn vastanneiden mielestä sähkötöiden perusasioiden tuntemisessa olisi parannettavaa, digitaalisen opiskelumateriaalia pitäisi lisätä, työpaikalla tapahtuvan oppimisen suunnittelua pitäisi täsmentää ja työpaikkaohjaaja koulutusta tulisi lisätä.
Kyselytutkimuksella selvitettiin, miten opetuksessa on onnistuttu ja mitä osa-alueita tulee kehittää. Työpaikkaohjaajien kysely painottui työssäoppimisen järjestelyjen suunnitteluun ja valvontaan sekä siihen, vastaako kouluopetus työelämän tarpeita. Opettajilta kyseltiin teoriaopintojen määrää ja laatua sekä työsalien laitteiden vastaavuutta nykypäivän tekniikkaan. Opiskelijoiden kysely painottui opintojen sisältöön ja laatuun, siinä käsiteltiin myös työssäoppimista.
Tutkimuksen perusteella johtopäätöksinä voidaan pitää esiin nousseita kehittämisehdotuksia opetuksen ja työssäoppimisen parantamiseksi. Kehittämisehdotukset jaettiin kolmeen osaan seuraavasti: teoriaosaaminen, käytännönosaaminen ja työpaikalla tapahtuva oppiminen. Kyselyyn vastanneiden mielestä sähkötöiden perusasioiden tuntemisessa olisi parannettavaa, digitaalisen opiskelumateriaalia pitäisi lisätä, työpaikalla tapahtuvan oppimisen suunnittelua pitäisi täsmentää ja työpaikkaohjaaja koulutusta tulisi lisätä.