Terveellisten elintapojen edistäminen alakoululaisten perheissä - posterinäyttely kolmessa Porin alakoulussa
Enges, Verna; Hietasalo, Hanna-Mari (2017)
Enges, Verna
Hietasalo, Hanna-Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199085
Tiivistelmä
Terveellisten ravinto- ja liikuntatottumusten omaksuminen jo lapsena ennaltaehkäisee riskiä myöhempiin terveysongelmiin, kuten tyypin 2 diabetekseen ja lihavuuden aiheuttamiin sydän- ja verisuonitauteihin. Tämän projektimuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa kolmessa Porin koulussa terveellisiä elintapoja edistävä posterinäyttely alakouluikäisille lapsille, heidän perheilleen sekä koulun henkilökunnalle Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Fiilis-hankkeessa. Suomessa tyypin 2 diabetesta sairastavien määrä on lisääntynyt viime vuosikymmeninä ja diabetes luokitellaan Suomessa kansantaudiksi. Tärkeä syy tähän on väestön lihominen ja ylipaino sekä liikunnan väheneminen. Satakunnassa väestön lihavuus ja elintavat osoittautuvat maan keskiarvoa huonommiksi.
Projektin tavoitteena oli tarjota alakouluikäisille lapsille, heidän perheilleen sekä koulun henkilökunnalle tietoa ja ohjausta terveyttä edistävistä teemoista sekä tuottaa tutkittua tietoa lapsiperheiden terveyttä edistävistä aiheista ja hyvistä käytänteistä. Opinnäytetyön tuotoksena valmistunut posterinäyttely suunniteltiin alakouluikäisille, mutta myös oppilaiden vanhempien ja koulun henkilökunnan oli mahdollista soveltaa suosituksia omassa arjessaan. Posterinäyttelyssä käsiteltävät teemat olivat monipuolisesti syöminen, liikunnan lisääminen ja sekä riittävän unen merkitys. Käsiteltävät teemat valikoituivat Fiilis-hankkeen pohjalta. Jokaisesta kolmesta teemasta laadittiin oma posteri, jossa oli esillä lasten terveyden ja hyvinvoinnin kannalta keskeisiä asioita tai suosituksia.
Oppilaiden antamien palautteiden perusteella posterinäyttely kiinnosti jonkin verran ja niukka enemmistö koki posterinäyttelyn kannustavan terveellisiin elintapoihin. Oppilaiden mielestä posterinäyttely onnistui parhaiten tuottamaan tietoa ja tarjoamaan hyviä neuvoja terveellisten elintapojen toteuttamiseen. Jatkossa alakouluikäisille suunnattavissa elintapaohjauksissa tulisi kartoittaa tarkemmin oppilaiden tarpeita ja huomioida heidän toiveitaan. Terveydenhuollon ammattihenkilöiden lisäksi myös koulujen rooli oppilaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä korostuu ja esimerkiksi terveellisten elintapojen huomioiminen osana opetusta saattaa olla hyödyllistä alakouluikäisten lasten terveellisten ravinto- ja liikuntatottumusten omaksumisessa. Elintapojen muuttaminen terveyttä suojaaviksi voi kokonaan estää tyypin 2 diabeteksen puhkeamisen tai ainakin viivyttää diabeteksen kehittymistä riskihenkilöillä. Elintapaohjauksella voidaan tukea elintapamuutoksiin ja se tulisi kohdistaa koko perheeseen, sillä kodin ja perheenjäsenten vaikutus lasten terveyteen on suuri.
Projektin tavoitteena oli tarjota alakouluikäisille lapsille, heidän perheilleen sekä koulun henkilökunnalle tietoa ja ohjausta terveyttä edistävistä teemoista sekä tuottaa tutkittua tietoa lapsiperheiden terveyttä edistävistä aiheista ja hyvistä käytänteistä. Opinnäytetyön tuotoksena valmistunut posterinäyttely suunniteltiin alakouluikäisille, mutta myös oppilaiden vanhempien ja koulun henkilökunnan oli mahdollista soveltaa suosituksia omassa arjessaan. Posterinäyttelyssä käsiteltävät teemat olivat monipuolisesti syöminen, liikunnan lisääminen ja sekä riittävän unen merkitys. Käsiteltävät teemat valikoituivat Fiilis-hankkeen pohjalta. Jokaisesta kolmesta teemasta laadittiin oma posteri, jossa oli esillä lasten terveyden ja hyvinvoinnin kannalta keskeisiä asioita tai suosituksia.
Oppilaiden antamien palautteiden perusteella posterinäyttely kiinnosti jonkin verran ja niukka enemmistö koki posterinäyttelyn kannustavan terveellisiin elintapoihin. Oppilaiden mielestä posterinäyttely onnistui parhaiten tuottamaan tietoa ja tarjoamaan hyviä neuvoja terveellisten elintapojen toteuttamiseen. Jatkossa alakouluikäisille suunnattavissa elintapaohjauksissa tulisi kartoittaa tarkemmin oppilaiden tarpeita ja huomioida heidän toiveitaan. Terveydenhuollon ammattihenkilöiden lisäksi myös koulujen rooli oppilaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä korostuu ja esimerkiksi terveellisten elintapojen huomioiminen osana opetusta saattaa olla hyödyllistä alakouluikäisten lasten terveellisten ravinto- ja liikuntatottumusten omaksumisessa. Elintapojen muuttaminen terveyttä suojaaviksi voi kokonaan estää tyypin 2 diabeteksen puhkeamisen tai ainakin viivyttää diabeteksen kehittymistä riskihenkilöillä. Elintapaohjauksella voidaan tukea elintapamuutoksiin ja se tulisi kohdistaa koko perheeseen, sillä kodin ja perheenjäsenten vaikutus lasten terveyteen on suuri.