Holy Grail
Gölin, Eva-Teréz (2017)
Gölin, Eva-Teréz
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239754
Tiivistelmä
Det konstnärliga arbetet Holy Grail ifrågasätter det västerländska samhällets jakt på effektivitet och reflekterar kring hur to-go-muggen, vår tids heliga graal, kommit att symbolisera ambition, hög prestation och den lycka vi söker. Arbetet undersöker to-go-muggens användning som medel för iögonfallande konsumtion och dess roll som symbol för höjd social status. Men att vara iögonfallande kräver en publik, stadens gator blir därför en naturlig arena där vi kan synliggöra vår konsumtion och höja vår status.
Genom att porträttera människor, poserande med sina kaffe-to-go-muggar, via Google Street View studeras fenomenet kaffe-to-go som en del av en, i många fall, överdriven konsumtion i den västerländska samtidskulturen. Trots Street Views komprimering av bilderna och anonymisering ansiktena är de avporträtterade ändå igenkännbara som de framgångsrika och eftertraktade människor som dagligen avbildas i media – vår tids ikoner – representanter för det liv och högre status som vi strävar efter.
Arbetet formas utifrån både teoretiska samt konstnärliga arbeten från olika tidsepoker och resultatet presenteras visuellt i form av en utställning. The artistic work Holy Grail question our efficiency driven Western society and reflects upon how the to go cup, the holy grail of our time, has come to symbolize ambition, high achievements and the happiness we seek. The work examines the use of the to go cup as a means of conspicuous consumption and its role as a symbol for elevated social status. Conspicuousness though, is dependent on onlookers thus the city streets become the arena to exhibit our consumption and raise our status.
By portraying people, posing with their coffee to go cups, the phenomenon coffee to go, as part of an in many cases, excessive consumption in Western contemporary culture is studied and captured through Google Street View. Despite Street View’s compression of the images and anonymization of faces the portrayed are still recognizable as the successful and enviable people, daily depicted in media - icons of our time - representatives of the higher status and better life we strive for.
The basis of the work is formed of both earlier theoretical and artistic works from different periods and the result is presented visually in form of an exhibition.
Genom att porträttera människor, poserande med sina kaffe-to-go-muggar, via Google Street View studeras fenomenet kaffe-to-go som en del av en, i många fall, överdriven konsumtion i den västerländska samtidskulturen. Trots Street Views komprimering av bilderna och anonymisering ansiktena är de avporträtterade ändå igenkännbara som de framgångsrika och eftertraktade människor som dagligen avbildas i media – vår tids ikoner – representanter för det liv och högre status som vi strävar efter.
Arbetet formas utifrån både teoretiska samt konstnärliga arbeten från olika tidsepoker och resultatet presenteras visuellt i form av en utställning.
By portraying people, posing with their coffee to go cups, the phenomenon coffee to go, as part of an in many cases, excessive consumption in Western contemporary culture is studied and captured through Google Street View. Despite Street View’s compression of the images and anonymization of faces the portrayed are still recognizable as the successful and enviable people, daily depicted in media - icons of our time - representatives of the higher status and better life we strive for.
The basis of the work is formed of both earlier theoretical and artistic works from different periods and the result is presented visually in form of an exhibition.