Hoitotyönopiskelijoiden kokema ohjauksen tarve ja merkitykselliset kokemukset nuorisopsykiatrian osastolla harjoittelun aikana
Vikman, Emma; Rossi, Suvi (2017)
Vikman, Emma
Rossi, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097091
Tiivistelmä
Hoitotyönopiskelijoiden harjoittelunaikaiset kokemukset ja opiskelijaohjaus ovat suuria ammatilliseen osaamiseen ja uravalintaan vaikuttavia tekijöitä. Mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön sitoutumisen edistämiseksi tulee keskittyä ohjatun harjoittelun kehittämiseen, jotta osaajia saadaan kasvavaan tarpeeseen. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää hoitotyönopiskelijoiden harjoittelunaikaisia merkityksellisiä kokemuksia Keski-Suomen keskussairaalan nuorisopsykiatrian osastolla ja heidän kokemuksiaan ohjauksen tarpeestaan. Tarkoituksena on tuottaa tietoa, jolla voidaan kehittää nuorisopsykiatrian osaston opiskelijaohjausta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistruktuoidusti päiväkirjamerkintöinä neljältä hoitotyön opiskelijalta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla.
Opiskelijat kaipasivat ohjaajan tukea ja läsnäoloa erityisesti harjoittelun alkuvaiheessa. Yksin jäämisen tuntemuksia ja epävarmuuden tuntemuksia omasta toiminnasta tuotiin esiin. Opiskelijat tarvitsivat keskustelumahdollisuutta omista tuntemuksistaan, sekä ohjausta miten toimia erilaisissa asiakastilanteissa. Omahoitajuus koettiin vastuullisena ja opettavaisena sekä lisäävän itseluottamusta. Opiskelijoiden tunnekokemukset ja vuorovaikutustilanteet herättivät ohjauksen tarvetta. Yleisesti keskustelumahdollisuuksia ja ohjausta kaivattiin enemmän ja sen toivottiin olevan suunnitelmallisempaa.
Opiskelijoiden kokemuksien reflektio johtaa ohjaustarpeen tiedostamiseen ja oppimiseen. Opiskelijaa tulee tukea suunnitelmallisesti ja yksilöllisesti tarpeet selvittäen sekä ne huomioiden erilaisissa nuorisopsykiatrisen hoitotyön tilanteissa ja niiden jälkeen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin puolistruktuoidusti päiväkirjamerkintöinä neljältä hoitotyön opiskelijalta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla.
Opiskelijat kaipasivat ohjaajan tukea ja läsnäoloa erityisesti harjoittelun alkuvaiheessa. Yksin jäämisen tuntemuksia ja epävarmuuden tuntemuksia omasta toiminnasta tuotiin esiin. Opiskelijat tarvitsivat keskustelumahdollisuutta omista tuntemuksistaan, sekä ohjausta miten toimia erilaisissa asiakastilanteissa. Omahoitajuus koettiin vastuullisena ja opettavaisena sekä lisäävän itseluottamusta. Opiskelijoiden tunnekokemukset ja vuorovaikutustilanteet herättivät ohjauksen tarvetta. Yleisesti keskustelumahdollisuuksia ja ohjausta kaivattiin enemmän ja sen toivottiin olevan suunnitelmallisempaa.
Opiskelijoiden kokemuksien reflektio johtaa ohjaustarpeen tiedostamiseen ja oppimiseen. Opiskelijaa tulee tukea suunnitelmallisesti ja yksilöllisesti tarpeet selvittäen sekä ne huomioiden erilaisissa nuorisopsykiatrisen hoitotyön tilanteissa ja niiden jälkeen.