Opiskelijaohjauksen käytänteitä suuhygienisteille : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Bragge, Jenna; Mikkonen, Suvi; Tammi, Karoliina (2017)
Bragge, Jenna
Mikkonen, Suvi
Tammi, Karoliina
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249963
Tiivistelmä
Työelämäharjoittelu on erittäin olennainen ja iso osa suuhygienistikoulutusta. Harjoittelun aikana opiskelija rakentaa omaa ammatti-identiteettiään ja integroi aikaisempaa teoriaosaamistaan käytäntöön. Siksi onkin ensiarvoisen tärkeää, millaista ohjausta opiskelija harjoittelunsa aikana saa.
Ohjaaja toimii opiskelijan oppimisen ja ammatillisen kehittymisen tukena sekä roolimallina opiskelijalle. Opiskelijan ja ohjaajan välisellä ohjaussuhteella on tärkeä merkitys ammatillisen identiteetin rakentumisessa ja siinä, millainen käsitys opiskelijalle ammatista muodostuu. Opiskelijaohjauksessa korostuvat siis sekä vuorovaikutus- että pedagogiset taidot.
Hiljainen tieto on läsnä ohjatussa harjoittelussa, ja se on osa ohjaajan käytännön tietämystä ja osaamista. Hiljainen tieto on ohjaajan toiminnan taustalla olevaa ajattelua ja tietoperustaa, joka olisi tärkeä tunnistaa ja pukea sanoiksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville erilaisia opiskelijaohjauksen toimintamalleja ja käytänteitä. Lisäksi tarkoituksena oli saada selville hiljaisen tiedon merkitys opiskelijaohjauksessa. Tavoitteena on luoda parempia tulevaisuuden suuhygienistejä, tulevia ammattilaisia, paremman opiskelijaohjauksen keinoin.
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja alkuperäiset tutkimukset tiivistettiin ja koottiin taulukoksi. Työhön sovellettiin tieteellisen tutkimuksen kriteerien mukaisia ja eettisesti kestäviä tiedonhankinta-, tutkimus- ja arviointimenetelmiä sekä hyvää tieteellistä käytäntöä. Tutkimusaineisto koostui sisäänottokriteereitä vastanneista kansainvälisistä sekä suomalaisista tieteellisistä tutkimuksista ja julkaisuista, mikä toi luotettavuutta opinnäytetyöhön.
Ohjaaja toimii opiskelijan oppimisen ja ammatillisen kehittymisen tukena sekä roolimallina opiskelijalle. Opiskelijan ja ohjaajan välisellä ohjaussuhteella on tärkeä merkitys ammatillisen identiteetin rakentumisessa ja siinä, millainen käsitys opiskelijalle ammatista muodostuu. Opiskelijaohjauksessa korostuvat siis sekä vuorovaikutus- että pedagogiset taidot.
Hiljainen tieto on läsnä ohjatussa harjoittelussa, ja se on osa ohjaajan käytännön tietämystä ja osaamista. Hiljainen tieto on ohjaajan toiminnan taustalla olevaa ajattelua ja tietoperustaa, joka olisi tärkeä tunnistaa ja pukea sanoiksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville erilaisia opiskelijaohjauksen toimintamalleja ja käytänteitä. Lisäksi tarkoituksena oli saada selville hiljaisen tiedon merkitys opiskelijaohjauksessa. Tavoitteena on luoda parempia tulevaisuuden suuhygienistejä, tulevia ammattilaisia, paremman opiskelijaohjauksen keinoin.
Opinnäytetyö toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja alkuperäiset tutkimukset tiivistettiin ja koottiin taulukoksi. Työhön sovellettiin tieteellisen tutkimuksen kriteerien mukaisia ja eettisesti kestäviä tiedonhankinta-, tutkimus- ja arviointimenetelmiä sekä hyvää tieteellistä käytäntöä. Tutkimusaineisto koostui sisäänottokriteereitä vastanneista kansainvälisistä sekä suomalaisista tieteellisistä tutkimuksista ja julkaisuista, mikä toi luotettavuutta opinnäytetyöhön.