Mobiilisovelluksen ja sen kautta käytettävän etuohjelman kehittäminen : Case: JYP Juniorit ry
Hämäläinen, Markus; Kajakulma, Niko (2017)
Hämäläinen, Markus
Kajakulma, Niko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199110
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä ominaisuuksia JYP Junioreiden asiakkaat haluavat tulevalta mobiilisovellukselta ja sen etuohjelmalta. Tutkimuksen taustalla oli toimeksiantajan tarve saada selville, mitkä tekijät johtivat vanhan mobiilikortin käyttämättömyyteen. Tutkimuksessa kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia vanhasta mobiilikortista ja yritettiin löytää kehityskohteita uuteen mobiilisovellukseen ja erityisesti sen etuohjelmaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja sen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Kyselylomake sisälsi pääosin strukturoituja kysymyksiä, joista osaan oli lisätty kenttä avoimille vastauksille. Kysely lähetettiin JYP Junioreiden asiakkaille toimeksiantajan sisäisen viestinnän avulla, ja vastauksia kertyi 43 kappaletta. Tutkimustuloksista nähtiin, että JYP Junioreiden asiakkaat eivät olleet joko tietoisia tai kiinnostuneita vanhasta mobiilikortista. Uuden mobiilisovelluksen toivottiin olevan maksuton ja sisältävän etuja ja arkea helpottavia toimintoja. Etuohjelmalta haluttiin monipuolisia ja pitkäaikaisia etuja, jotka uusiutuvat noin kerran kuukaudessa. Etujen toivottiin erityisesti liittyvän jääkiekkoon varusteiden tai ottelulippujen muodossa.
JYP Junioreiden asiakkaat olivat melko yksimielisiä sovelluksen ja sen etuohjelman sisältöön liittyvissä asioissa. Suurta hajontaa vastauksien välillä ei löytynyt, joten toimeksiantajan on helppo kehittää sovellusta tutkimuksen tulosten perusteella asiakkaiden haluamaan suuntaan. Kun mobiilisovellus lähitulevaisuudessa julkaistaan, asiakkaiden käyttökokemusten kartoittaminen olisi erinomainen aihe suorittaa jatkotutkimusta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja sen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselyä. Kyselylomake sisälsi pääosin strukturoituja kysymyksiä, joista osaan oli lisätty kenttä avoimille vastauksille. Kysely lähetettiin JYP Junioreiden asiakkaille toimeksiantajan sisäisen viestinnän avulla, ja vastauksia kertyi 43 kappaletta. Tutkimustuloksista nähtiin, että JYP Junioreiden asiakkaat eivät olleet joko tietoisia tai kiinnostuneita vanhasta mobiilikortista. Uuden mobiilisovelluksen toivottiin olevan maksuton ja sisältävän etuja ja arkea helpottavia toimintoja. Etuohjelmalta haluttiin monipuolisia ja pitkäaikaisia etuja, jotka uusiutuvat noin kerran kuukaudessa. Etujen toivottiin erityisesti liittyvän jääkiekkoon varusteiden tai ottelulippujen muodossa.
JYP Junioreiden asiakkaat olivat melko yksimielisiä sovelluksen ja sen etuohjelman sisältöön liittyvissä asioissa. Suurta hajontaa vastauksien välillä ei löytynyt, joten toimeksiantajan on helppo kehittää sovellusta tutkimuksen tulosten perusteella asiakkaiden haluamaan suuntaan. Kun mobiilisovellus lähitulevaisuudessa julkaistaan, asiakkaiden käyttökokemusten kartoittaminen olisi erinomainen aihe suorittaa jatkotutkimusta.