360 asteisen animaation tekeminen Blender-ohjelmalla
Belfrage, Oliver (2017)
Belfrage, Oliver
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410046
Tiivistelmä
360 asteisten videoiden ja animaatioiden suosio kasvaa kovaa tahtia, ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen on yleistynyt sekä viihdeteollisuudessa, koulutuksessa, suunnittelussa että lääketieteessä. Kasvavan kysynnän vuoksi on hyvä tietää, miten sellaisia voidaan tehdä.
Blender on avoimeen lähdekoodiin perustuva 3D-ohjelmisto, jota käytetään 3D-sisällöntuottamiseen. Ohjelman avulla voidaan tehdä muun muassa 3D-malleja, teksturointia, valaistuksia, animaatioita, simulaatioita, sommittelua ja myös video-editointia.
Opinnäytetyön tavoite on näyttää, miten voidaan luoda 360 asteen animaatio Blender-ohjelmalla. Animaatiota voidaan katsoa, joko virtuaalisilla katselulaitteilla, jolloin voidaan katsoa eri suuntiin päätä kääntämällä, tai näytöllä 360 asteisesti tietokonehiirellä. Työn tärkeimpänä osuutena on stereoskooppisien kuvien tallentamisasetukset Blender-ohjelmassa.
Työ on rajattu niin, että käydään läpi vain yksi tapa, jolla voidaan saavuttaa haluttua lopputulosta. Tapoja on monta. Jotta vaiheita kykenisi seuraamaan mahdollisimman hyvin, olisi hyvä, jos lukijalla olisi kokemusta Blender-ohjelmasta.
Työssä on monta eri vaihetta. Työ alkaa virtuaaliympäristön mallintamisella, jonka jälkeen sitä teksturoidaan. Tämän jälkeen seuraa virtuaalikameran asettelu, animointi, sekä renderöinti.
Työn lopputuloksena on dokumentoitu ohje, jonka avulla voidaan toteuttaa 360-animaatio.
Blender on avoimeen lähdekoodiin perustuva 3D-ohjelmisto, jota käytetään 3D-sisällöntuottamiseen. Ohjelman avulla voidaan tehdä muun muassa 3D-malleja, teksturointia, valaistuksia, animaatioita, simulaatioita, sommittelua ja myös video-editointia.
Opinnäytetyön tavoite on näyttää, miten voidaan luoda 360 asteen animaatio Blender-ohjelmalla. Animaatiota voidaan katsoa, joko virtuaalisilla katselulaitteilla, jolloin voidaan katsoa eri suuntiin päätä kääntämällä, tai näytöllä 360 asteisesti tietokonehiirellä. Työn tärkeimpänä osuutena on stereoskooppisien kuvien tallentamisasetukset Blender-ohjelmassa.
Työ on rajattu niin, että käydään läpi vain yksi tapa, jolla voidaan saavuttaa haluttua lopputulosta. Tapoja on monta. Jotta vaiheita kykenisi seuraamaan mahdollisimman hyvin, olisi hyvä, jos lukijalla olisi kokemusta Blender-ohjelmasta.
Työssä on monta eri vaihetta. Työ alkaa virtuaaliympäristön mallintamisella, jonka jälkeen sitä teksturoidaan. Tämän jälkeen seuraa virtuaalikameran asettelu, animointi, sekä renderöinti.
Työn lopputuloksena on dokumentoitu ohje, jonka avulla voidaan toteuttaa 360-animaatio.