Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

360 asteisen animaation tekeminen Blender-ohjelmalla

Belfrage, Oliver (2017)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Oliver_Belfrage.pdf (3.055Mt)
Lataukset: 


Belfrage, Oliver
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410046
Tiivistelmä
360 asteisten videoiden ja animaatioiden suosio kasvaa kovaa tahtia, ja virtuaalitodellisuuden
hyödyntäminen on yleistynyt sekä viihdeteollisuudessa, koulutuksessa, suunnittelussa että
lääketieteessä. Kasvavan kysynnän vuoksi on hyvä tietää, miten sellaisia voidaan tehdä.
Blender on avoimeen lähdekoodiin perustuva 3D-ohjelmisto, jota käytetään 3D-
sisällöntuottamiseen. Ohjelman avulla voidaan tehdä muun muassa 3D-malleja, teksturointia,
valaistuksia, animaatioita, simulaatioita, sommittelua ja myös video-editointia.
Opinnäytetyön tavoite on näyttää, miten voidaan luoda 360 asteen animaatio Blender-
ohjelmalla. Animaatiota voidaan katsoa, joko virtuaalisilla katselulaitteilla, jolloin voidaan kat-
soa eri suuntiin päätä kääntämällä, tai näytöllä 360 asteisesti tietokonehiirellä. Työn tärkeim-
pänä osuutena on stereoskooppisien kuvien tallentamisasetukset Blender-ohjelmassa.
Työ on rajattu niin, että käydään läpi vain yksi tapa, jolla voidaan saavuttaa haluttua lopputu-
losta. Tapoja on monta. Jotta vaiheita kykenisi seuraamaan mahdollisimman hyvin, olisi hyvä,
jos lukijalla olisi kokemusta Blender-ohjelmasta.
Työssä on monta eri vaihetta. Työ alkaa virtuaaliympäristön mallintamisella, jonka jälkeen
sitä teksturoidaan. Tämän jälkeen seuraa virtuaalikameran asettelu, animointi, sekä rende-
röinti.
Työn lopputuloksena on dokumentoitu ohje, jonka avulla voidaan toteuttaa 360-animaatio.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste