Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työkalupakki luonteenvahvuuksiin tutustumiseen haastavasti käyttäytyvien lasten kanssa

Nurmela, Elina (2017)

Avaa tiedosto
Nurmela_Elina.pdf (448.3Kt)
Tutustu_luonteenvahvuuksiin.pdf (1.607Mt)
Lataukset: 


Nurmela, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239657
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oltiin kiinnostuneita, millaisia harjoituksia haastavasti käyttäytyvien lasten luonteenvahvuusopetuksessa kannattaa käyttää. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen tuotoksena syntyi Tutustu luonteenvahvuuksiin! –työkalupakki. Työn toiminnallinen osuus toteutettiin Raumalla, Naulan koulussa. Toiminnalliseen osuuteen kuului toimintatuokioita, joiden aikana tutustuttiin luonteenvahvuuksiin ja harjoiteltiin niitä. Luonteenvahvuuksiin tutustumisen oli tarkoitus lisätä lasten itsetuntemusta ja vahvistaa heidän itsetuntoaan. Haastavasti käyttäytyvät lapset hyötyvät vahvuuksien tunnistamisesta nyt ja tulevaisuudessa. Vahvuuksien tunnistaminen näkyy positiivisesti esimerkiksi koulutyössä.

Tiedon keruuseen käytettiin havainnointia, mielipidekyselyä, kirjallisuutta ja verkkosivustoja. Opinnäytetyön viitekehys pohjautuu vahvasti haastavaan käyttäytymiseen, luonteenvahvuuksiin ja voimavaroihin liittyvään kirjallisuuteen ja verkkosivustoihin. Havainnointia käytettiin luokassa tavanomaisten tuntien sekä toimintatuokioiden aikana. Tavanomaisten tuntien aikana havainnoitiin, millaiset tilanteet laukaisevat haastavan käyttäytymisen. Näiden havaintojen perusteella tehtiin päätös, millaisia luonteenvahvuuksiin liittyviä toimintatuokioita juuri tämä luokka tarvitsee. Toimintatuokioiden aikana havainnoitiin, miten harjoitukset toimivat tällä luokalla. Toimintatuokioiden lopuksi järjestettiin aina nopea mielipidekysely. Oppilaat saivat näyttää peukaloillaan, millainen toimintatuokio oli heidän mielestään ollut.

Suunnitellut seitsemän toimintatuokiota sopivat projektiin osallistuneelle luokalle, mutta työkalupakista luotiin toimintatuokioita laajempi kokonaisuus, jotta se soveltuisi luonteenvahvuuksien käsittelyyn syvemminkin sekä pidemmän jakson ajan. Työkalupakkiin luotiin viisi harjoitusta, joissa käsiteltiin yleisesti luonteenvahvuuksia ja kymmenen harjoitusta, joissa keskityttiin yhden luonteenvahvuuden kehittämiseen. Työkalupakkiin luotiin myös ohjeet sen käyttöön sekä vinkkejä, miten harjoituksia voi soveltaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste