Asiakastyytyväisyyskysely Seinäjoen keskussairaalan somaattisille osastoille
Rinta-Halkola, Tiina (2017)
Rinta-Halkola, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510248
Tiivistelmä
Hyvä ravitsemus edistää terveyttä, toimintakykyä ja elämänlaatua. Se ehkäisee sairauksia, edistää toipumista sekä vähentää lisäsairauksien vaaraa. Ravitsemushoito on olennainen osa potilaan hoitoa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Seinäjoen keskussairaalan somaattisten osastojen potilaiden tyytyväisyyttä ruokailutilanteeseen ja sen vaikutusta aterian syömiseen. Lisäksi kartoitettiin tyytyväisyyttä ateriakokonaisuuteen, asiakaspalvelun laatuun ja kerättiin toiveita ja kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyö perustuu asiakastyytyväisyyskyselyyn, joka toteutettiin Seinäjoen keskussairaalan somaattisilla osastoilla 14.4.2015. Kysely oli kvantitatiivinen. Otantamenetelmänä käytettiin kokonaisotantaa. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa pääosa kysymyksistä oli monivalintakysymyksiä, lisäksi avonaisia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin käyttämällä Excel-taulukko - ohjelman tilasto-ominaisuuksia.
Tämän tutkimuksen toimeksiantaja on Seinäjoen keskussairaalan ruokapalvelut.
Kyselyn vastaajien määrä oli 250 ja vastausprosentiksi saatiin 56 %. Potilaista 54 % oli miehiä ja 45 % naisia. Vastaajien ikäjakauma oli alle 20 – yli 80 - vuotiaat. Suurin osa vastaajista 58 % oli yli 60 vuotiaita ja toiseksi eniten 39 % oli 20 - 60 vuotiaita potilaita.
Tuloksista selvisi, että suurin osa potilaista oli tyytyväisiä ateriakokonaisuuksiin, saatuun asiakaspalveluun, ruokailutilanteen tunnelmaan ja ruokailutilaan. Kehitettäväksi kohteeksi nousi osastoilla päivittäisestä ruokalistasta potilaalle kertominen.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Seinäjoen keskussairaalan somaattisten osastojen potilaiden tyytyväisyyttä ruokailutilanteeseen ja sen vaikutusta aterian syömiseen. Lisäksi kartoitettiin tyytyväisyyttä ateriakokonaisuuteen, asiakaspalvelun laatuun ja kerättiin toiveita ja kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyö perustuu asiakastyytyväisyyskyselyyn, joka toteutettiin Seinäjoen keskussairaalan somaattisilla osastoilla 14.4.2015. Kysely oli kvantitatiivinen. Otantamenetelmänä käytettiin kokonaisotantaa. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa pääosa kysymyksistä oli monivalintakysymyksiä, lisäksi avonaisia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin käyttämällä Excel-taulukko - ohjelman tilasto-ominaisuuksia.
Tämän tutkimuksen toimeksiantaja on Seinäjoen keskussairaalan ruokapalvelut.
Kyselyn vastaajien määrä oli 250 ja vastausprosentiksi saatiin 56 %. Potilaista 54 % oli miehiä ja 45 % naisia. Vastaajien ikäjakauma oli alle 20 – yli 80 - vuotiaat. Suurin osa vastaajista 58 % oli yli 60 vuotiaita ja toiseksi eniten 39 % oli 20 - 60 vuotiaita potilaita.
Tuloksista selvisi, että suurin osa potilaista oli tyytyväisiä ateriakokonaisuuksiin, saatuun asiakaspalveluun, ruokailutilanteen tunnelmaan ja ruokailutilaan. Kehitettäväksi kohteeksi nousi osastoilla päivittäisestä ruokalistasta potilaalle kertominen.