Markkinatutkimus aloittavalle ompelualan yritykselle
Ekola, Terhi (2010)
Ekola, Terhi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004276999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004276999
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko erityisryhmien vaatetustarpeisiin erikoistuneelle ompelupalvelulle kysyntää Kurikan ja Ilmajoen alueilla.
Erityisryhmillä tarkoitetaan tässä tapauksessa henkilöitä, joilla on pukeutumista ja riisuutumista vaikeuttava vamma, tai joille ei fyysisen ominaisuuden, kuten esimerkiksi raajapuutosten tai lyhytkasvuisuuden vuoksi, ole saatavilla valmisvaatteita.
Selvityksen tuloksena kävi ilmi, että erityisryhmien vaatetustarpeisiin erikoistunutta ompelupalvelua ei aiemmin ole ollut saatavilla, eikä sitä ehkä sen vuoksi ole osattu kaivata. Vaatetustarpeet, kuten mittatilausvaatteiden teettäminen ja korjausompelutyöt, on hoidettu vaihtelevin keinoin ja lopputuloksin. Kyseinen osaavan ammattilaisen tuottama palvelu olisi kuitenkin erittäin tervetullut lisä helpottamaan monen erityisryhmään kuuluvan arkea, ja säästämään hoitohenkilökunnan aikaa siihen, missä he ovat ammattilaisia.
Markkinoinnin kohdentaminen oikealle kohderyhmälle oikeita kanavia käyttäen on ensiarvoisen tärkeää aloittavalle yritykselle. Tämän niche-tason segmentin tavoittaminen ei ole helppoa, mutta oikeiden kanavien kautta se kyllä onnistuu.
Erityisryhmillä tarkoitetaan tässä tapauksessa henkilöitä, joilla on pukeutumista ja riisuutumista vaikeuttava vamma, tai joille ei fyysisen ominaisuuden, kuten esimerkiksi raajapuutosten tai lyhytkasvuisuuden vuoksi, ole saatavilla valmisvaatteita.
Selvityksen tuloksena kävi ilmi, että erityisryhmien vaatetustarpeisiin erikoistunutta ompelupalvelua ei aiemmin ole ollut saatavilla, eikä sitä ehkä sen vuoksi ole osattu kaivata. Vaatetustarpeet, kuten mittatilausvaatteiden teettäminen ja korjausompelutyöt, on hoidettu vaihtelevin keinoin ja lopputuloksin. Kyseinen osaavan ammattilaisen tuottama palvelu olisi kuitenkin erittäin tervetullut lisä helpottamaan monen erityisryhmään kuuluvan arkea, ja säästämään hoitohenkilökunnan aikaa siihen, missä he ovat ammattilaisia.
Markkinoinnin kohdentaminen oikealle kohderyhmälle oikeita kanavia käyttäen on ensiarvoisen tärkeää aloittavalle yritykselle. Tämän niche-tason segmentin tavoittaminen ei ole helppoa, mutta oikeiden kanavien kautta se kyllä onnistuu.