Kohti parempaa asiakastukipalvelua : Case: Acute
Heponeva, Juuso; Mäkinen, Jyri (2010)
Heponeva, Juuso
Mäkinen, Jyri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156506
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Acuten toimeksiannosta asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen tarjoamiin asiakastukipalveluihin. Tavoitteena oli myös kartoit-taa sitä, kuinka tärkeänä asiakkaat kokivat asiakastukipalveluihin liittyviä käytäntöjä sekä palveluja.
Tutkimus tehtiin vuoden 2009 lopun, ja vuoden 2010 alun välisenä aikana sähköisellä asiakastyytyväisyyskyselylomakkeella, käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kohderyhmä valittiin yhdessä Acuten palvelupäällikön kanssa harkinnanvaraisella otannalla. Tarkoitus oli tutkia Acute-tuoteryhmien pääkäyttäjien ja varapääkäyttäjien tyytyväisyyttä Acuten asiakastukipalveluihin. Tutkimuksen yhteydessä kyselylomak-keesta lähetettiin tiedote sähköpostitse 355 asiakkaalle, ja varsinainen kysely toteutettiin Webropol kysely- ja tiedonkeruusovelluksella. Lopulliseksi vastausprosentiksi muodos-tui 31,5 %.
Tulosten mukaan Acuten asiakkaat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä yritykseen. Asiakkaiden mielestä yrityksen tukipalveluissa ei ollut havaittavissa hälyttäviä puutteita millään kysytyllä osa-alueella. Asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä asiakas-palvelijoiden ystävällisyyteen. Hyvä tulos yrityksen kannalta oli myös se, että asiakkaat tietävät millä keinoilla asiakastuen tavoittaa. Asiakkaille tärkeimmistä tekijöistä eniten tyytymättömyyttä aiheutti asiakaspalvelun tavoitettavuus ja palvelun laatu. Tätä varten yritys voisi tulevaisuutta ajatellen harkita päivystysmenetelmää, jonka avulla kiireelli-sissä tapauksissa asiakkaat saisivat yhteyden asiakastukeen. Palvelun laatuun tulee myös keskittyä jatkossa muun muassa sisäistä koulutusta lisäämällä ja huomioimalla entistä tarkemmin työntekijöiden erityisosaamisalueet.
Tutkimus tehtiin vuoden 2009 lopun, ja vuoden 2010 alun välisenä aikana sähköisellä asiakastyytyväisyyskyselylomakkeella, käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kohderyhmä valittiin yhdessä Acuten palvelupäällikön kanssa harkinnanvaraisella otannalla. Tarkoitus oli tutkia Acute-tuoteryhmien pääkäyttäjien ja varapääkäyttäjien tyytyväisyyttä Acuten asiakastukipalveluihin. Tutkimuksen yhteydessä kyselylomak-keesta lähetettiin tiedote sähköpostitse 355 asiakkaalle, ja varsinainen kysely toteutettiin Webropol kysely- ja tiedonkeruusovelluksella. Lopulliseksi vastausprosentiksi muodos-tui 31,5 %.
Tulosten mukaan Acuten asiakkaat olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä yritykseen. Asiakkaiden mielestä yrityksen tukipalveluissa ei ollut havaittavissa hälyttäviä puutteita millään kysytyllä osa-alueella. Asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä asiakas-palvelijoiden ystävällisyyteen. Hyvä tulos yrityksen kannalta oli myös se, että asiakkaat tietävät millä keinoilla asiakastuen tavoittaa. Asiakkaille tärkeimmistä tekijöistä eniten tyytymättömyyttä aiheutti asiakaspalvelun tavoitettavuus ja palvelun laatu. Tätä varten yritys voisi tulevaisuutta ajatellen harkita päivystysmenetelmää, jonka avulla kiireelli-sissä tapauksissa asiakkaat saisivat yhteyden asiakastukeen. Palvelun laatuun tulee myös keskittyä jatkossa muun muassa sisäistä koulutusta lisäämällä ja huomioimalla entistä tarkemmin työntekijöiden erityisosaamisalueet.