Coaching esimiehen työkaluna henkilöstön kehittämisessä
Könönen, Susanna (2017)
Könönen, Susanna
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810609
Tiivistelmä
Coaching on henkilöstön kehittämismenetelmä, jonka avulla pyritään valmennettavan henkilökohtaiseen kehitykseen ja pysyvään muutokseen hänen toimintatavoissaan. Coachin tehtävä ei ole ratkaista valmennettavan ongelmia vaan auttaa häntä itse löy-tämään ratkaisut korostamalla valmennettavan vahvuuksia ja onnistumisia.
Tämän tutkimuksen ensimmäisen osion tarkoitus on selvittää millaisia ajatuksia ja ko-kemuksia yrityksen myymäläpäälliköillä on tällä hetkellä yrityksen käytössä olevista henkilöstön kehittämismenetelmistä ja käytännön työkaluista sekä millaisia haasteita näihin liittyy. Tavoite on kartoittaa, kuinka paljon esimiehillä on jo tietoa ja osaamista coachingista henkilöstön kehittämismenetelmänä ja kuinka paljon he sitä jo mahdollisesti omassa työssään käyttävät.
Tutkimuksen toisen osion tarkoitus on testata yrityksen resursseihin sopivia tapoja toteuttaa coachingia henkilöstön kehittämismenetelmänä ja tutkia näiden tapojen toimivuutta ja tuloksellisuutta tutkimuksen kohteena olevassa toimipisteessä. Ensimmäinen osio tutkimuksesta on toteutettu kyselytutkimuksena yrityksen myymäläpäälliköille. Toinen osio tutkimuksesta on toteutettu toimintatutkimuksena yhdessä yrityksen toimipisteessä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu coachingista henkilöstön kehittämismenetelmänä, GROW- menetelmästä sekä Kirkpatrickin mallista, jonka kautta arvioidaan valmennuksen vaikuttavuutta.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen esimiehillä on jo tällä hetkellä melko valmen-tava ote johtamiseen. Yrityksen käytössä olevat henkilöstön kehittämismenetelmät ko-ettiin tarpeellisiksi ja hyödyllisiksi, mutta niiden käytössä koettiin olevan myös haasteita. Coaching nähtiin esimiesten keskuudessa enemmän konkreettisina harjoitteina, kuin ajatuksia herättävänä pohdintana ja keskusteluna.
Toimintatutkimuksessa esille nousi erityisesti valmennettavan motivaation merkitys oppimiselle ja coaching -prosessin onnistumiselle. Lisäksi sekä esimiehen oman ajankäytön suunnittelu että säännöllisesti käydyt coaching -keskustelut osoittautuivat tärkeiksi coaching prosessin onnistumisen kannalta. Tutkimuksen tulosten pohjalta muodostui kehitysidea esimiehille suunnatusta koulutuksesta, jossa keskityttäisiin erityisesti esimiesten coachingosaamisen kehittämiseen.
Tämän tutkimuksen ensimmäisen osion tarkoitus on selvittää millaisia ajatuksia ja ko-kemuksia yrityksen myymäläpäälliköillä on tällä hetkellä yrityksen käytössä olevista henkilöstön kehittämismenetelmistä ja käytännön työkaluista sekä millaisia haasteita näihin liittyy. Tavoite on kartoittaa, kuinka paljon esimiehillä on jo tietoa ja osaamista coachingista henkilöstön kehittämismenetelmänä ja kuinka paljon he sitä jo mahdollisesti omassa työssään käyttävät.
Tutkimuksen toisen osion tarkoitus on testata yrityksen resursseihin sopivia tapoja toteuttaa coachingia henkilöstön kehittämismenetelmänä ja tutkia näiden tapojen toimivuutta ja tuloksellisuutta tutkimuksen kohteena olevassa toimipisteessä. Ensimmäinen osio tutkimuksesta on toteutettu kyselytutkimuksena yrityksen myymäläpäälliköille. Toinen osio tutkimuksesta on toteutettu toimintatutkimuksena yhdessä yrityksen toimipisteessä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu coachingista henkilöstön kehittämismenetelmänä, GROW- menetelmästä sekä Kirkpatrickin mallista, jonka kautta arvioidaan valmennuksen vaikuttavuutta.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen esimiehillä on jo tällä hetkellä melko valmen-tava ote johtamiseen. Yrityksen käytössä olevat henkilöstön kehittämismenetelmät ko-ettiin tarpeellisiksi ja hyödyllisiksi, mutta niiden käytössä koettiin olevan myös haasteita. Coaching nähtiin esimiesten keskuudessa enemmän konkreettisina harjoitteina, kuin ajatuksia herättävänä pohdintana ja keskusteluna.
Toimintatutkimuksessa esille nousi erityisesti valmennettavan motivaation merkitys oppimiselle ja coaching -prosessin onnistumiselle. Lisäksi sekä esimiehen oman ajankäytön suunnittelu että säännöllisesti käydyt coaching -keskustelut osoittautuivat tärkeiksi coaching prosessin onnistumisen kannalta. Tutkimuksen tulosten pohjalta muodostui kehitysidea esimiehille suunnatusta koulutuksesta, jossa keskityttäisiin erityisesti esimiesten coachingosaamisen kehittämiseen.