Käytettävyys ja Palvelutietovarannon hyödyntäminen Kangasniemen kunnan verkkopalvelun kehittämisessä
Paappanen, Päivi (2017)
Paappanen, Päivi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710592
Tiivistelmä
Kuntien verkkopalvelujen tehtävänä on tiedottaa kunnan toiminnasta ja päätöksenteosta, markkinoida kunnan palveluja sekä toimia asiointikanavana. Osa verkkopalvelujen sisällöistä on lakisääteisiä. Kuntalakiuudistuksen myötä kuntalaisten osallisuus ja vaikuttaminen asioiden valmisteluun painottuu myös kunnan verkkopalvelussa. Digitaalisen palvelun laatu näkyy mm. verkkopalvelun hyvänä käytettävyytenä. Hyvin toimiva verkkopalvelu on osa kunnan positiivista brändiä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kangasniemen kunnan verkkopalvelun käytettävyyttä. Lisäksi selvitettiin, miten Suomi.fi-palvelutietovarantoa voidaan hyödyntää kuntien verkkopalvelujen päivittämisessä.
Tutkimusote oli konstruktiivinen. Kirjallisuuskatsauksen myötä selvitettiin, miten informaatioarkkitehtuuri, digitaalisen palvelun laatu ja käytettävyys näkyvät kuntien verkkopalvelujen käytettävyydessä. Teoriapohjan perusteella tehtiin Kangasniemen kunnan verkkopalvelun inventaario, josta analyysin jälkeen tehtiin kehittämisehdotukset verkkopalvelun sisältöön ja rakenteeseen. Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena on Kangasniemen kunnan verkkopalvelun kehittämissuunnitelma.
Kunnat ovat velvoitettuja kuvaamaan Suomi.fi-palvelutietovarantoon palvelutiedot, jotka yleensä ovat olleet myös verkkopalvelun sisältöinä. Johtopäätöksissä todetaan, että Palvelutietovarantoon syötetty PTV-data kannattaa hakea rajapinnan kautta kunnan verkkopalveluun, jolloin vältytään tiedon päivittämiseltä kahteen paikkaan ja sitä kautta säästetään aikaa ja kustannuksia. Kuntien kannattaa hyödyntää open source -lisensseillä julkaistuja järjestelmäratkaisuja rajapinnan käyttämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kangasniemen kunnan verkkopalvelun käytettävyyttä. Lisäksi selvitettiin, miten Suomi.fi-palvelutietovarantoa voidaan hyödyntää kuntien verkkopalvelujen päivittämisessä.
Tutkimusote oli konstruktiivinen. Kirjallisuuskatsauksen myötä selvitettiin, miten informaatioarkkitehtuuri, digitaalisen palvelun laatu ja käytettävyys näkyvät kuntien verkkopalvelujen käytettävyydessä. Teoriapohjan perusteella tehtiin Kangasniemen kunnan verkkopalvelun inventaario, josta analyysin jälkeen tehtiin kehittämisehdotukset verkkopalvelun sisältöön ja rakenteeseen. Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena on Kangasniemen kunnan verkkopalvelun kehittämissuunnitelma.
Kunnat ovat velvoitettuja kuvaamaan Suomi.fi-palvelutietovarantoon palvelutiedot, jotka yleensä ovat olleet myös verkkopalvelun sisältöinä. Johtopäätöksissä todetaan, että Palvelutietovarantoon syötetty PTV-data kannattaa hakea rajapinnan kautta kunnan verkkopalveluun, jolloin vältytään tiedon päivittämiseltä kahteen paikkaan ja sitä kautta säästetään aikaa ja kustannuksia. Kuntien kannattaa hyödyntää open source -lisensseillä julkaistuja järjestelmäratkaisuja rajapinnan käyttämiseen.