Matkailualan hanketoiminnan ja verkostoitumisen vaikutus alan elinkeinoon : PVA-menetelmä Oulun Eteläisen alueella
Savikoski, Anne (2010)
Savikoski, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277025
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat Oulun Eteläisen alueen matkailualan toimijoiden eli yrittäjien, hankerahoittajien, hankehallinnoijien, asiantuntijaorganisaatioiden ja myös alueen asukkaiden näkemykset matkailuhankkeiden merkityksestä ja verkostoitumisesta alueen matkailun elinkeinon kehittämisessä. Tavoitteena oli myös selvittää, miten nämä toimijat kokevat päättyneiden hankkeiden vaikutuksen elinkeinon kehittämisessä ja miten he kokevat matkailualan toimijoiden verkostoitumisen merkityksen toiminnassaan.
Opinnäytetyössä sovellettiin palvelujen vaikutuksen arviointi- eli PVA - menetelmää. Sen lähtökohtana on ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointimenetelmä eli IVA. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla syksyn 2008 ja kevään 2009 aikana Oulun Eteläisen alueen matkailualan toimijoilta niin, että haastatteluun osallistui jokaista toimijaa edustava henkilö (n=11).
Tulosten mukaan matkailualan hanketoiminnan rahoittajien kannattaa myöntää rahoitusta tulevaisuudessakin elinkeinon kehittämiseen hanketoiminnan kautta. Hankkeiden rahoittamisella varsinkin yrittäjät saavat elinkeinon kehittämiseen resursseja, joita muuten ei juuri ole käytettävissä. Matkailualan verkostoituminen koetaan lähinnä yhteismarkkinoinnin kehittämiseksi. Verkostoituminen kannattaa aloittaa ensin lähialueen toimijoiden kanssa ja sen jälkeen verkostoitua koko Oulun Eteläisen alueen matkailualan verkostoksi.
Jatkossa olisi tärkeää soveltaa PVA-menetelmää laajana arviontina Oulun Eteläisen alueen matkailututkimuksessa sekä selvittää alueen matkailutuloja.
Opinnäytetyössä sovellettiin palvelujen vaikutuksen arviointi- eli PVA - menetelmää. Sen lähtökohtana on ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointimenetelmä eli IVA. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla syksyn 2008 ja kevään 2009 aikana Oulun Eteläisen alueen matkailualan toimijoilta niin, että haastatteluun osallistui jokaista toimijaa edustava henkilö (n=11).
Tulosten mukaan matkailualan hanketoiminnan rahoittajien kannattaa myöntää rahoitusta tulevaisuudessakin elinkeinon kehittämiseen hanketoiminnan kautta. Hankkeiden rahoittamisella varsinkin yrittäjät saavat elinkeinon kehittämiseen resursseja, joita muuten ei juuri ole käytettävissä. Matkailualan verkostoituminen koetaan lähinnä yhteismarkkinoinnin kehittämiseksi. Verkostoituminen kannattaa aloittaa ensin lähialueen toimijoiden kanssa ja sen jälkeen verkostoitua koko Oulun Eteläisen alueen matkailualan verkostoksi.
Jatkossa olisi tärkeää soveltaa PVA-menetelmää laajana arviontina Oulun Eteläisen alueen matkailututkimuksessa sekä selvittää alueen matkailutuloja.