Current Best Practices in Oral Health verkko-opintojakson toteutuksen arviointi ja kehittäminen
Sjöblom, Karoliina (2017)
Sjöblom, Karoliina
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510273
Tiivistelmä
Nordic-Baltic Dental Hygiene - Oral Health Project on sekä valtakunnallinen että kansainvälinen NordPlus - rahoitteinen hanke. Hankkeeseen kuuluvan opintojakson nimi on Current Best Practices in Oral Health. Turun ammattikorkeakoulu toimii hankkeen koordinoijana ja on vastuussa opintojakson verkko-toteutuksen onnistumisesta Optima verkko-oppimisympäristössä. Hankkeessa ovat mukana myös Savonia ammattikorkeakoulun, Kaunasin yliopiston (Liettua) sekä Stradinin yliopiston (Latvia) suun terveydenhuollon koulutusohjelmat.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää kansainvälistä Current Best Practices in Oral Health verkko-opintojaksoa. Tarkoituksena oli arvioida Current Best Practices in Oral Health verkko-opintojakson verkkopedagogista onnistumista, suuhygienistikoulutuksien yhteistoiminnallisuuden hyötyjä oppimiseen sekä kansainvälisen yhteistyön onnistumista suuhygienistikoulutuksien välillä.
Tutkimuksellisena osana tässä opinnäytetyössä toteutettiin Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille teemahaastattelututkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia verkkopedagogiseen toteutukseen liittyvistä kehittämiskohteista, yhteistoiminnallisuudesta ja kansainvälisyydestä. Tarkoituksena oli tunnistaa Current Best Practices in Oral Health verkko-opintojaksoa tukevat verkkopedagogiset ratkaisut sekä yhteistoiminnallisuuden ja kansainvälisen yhteistyön käytänteet.
Teemahaastattelut pidettiin ryhmähaastatteluina (n=6). Tutkimustuloksista kävi ilmi, että opiskelijat olivat tyytyväisiä verkko-opintojakson verkkopedagogisiin ratkaisuihin ja Optima verkko-oppimisympäristöön.
Kehitettävää opiskelijat havaitsivat verkko-opintojakson sisällä muodostettujen pienryhmien kansainvälisessä yhteistoiminnallisuudessa. Aiempi tutkimus- ja teoriatieto tukivat tätä tutkimustulosta. Tämän kehittämisprojektin tuloksena syntyivät käyttöohjeet Optima verkkoympäristössä käytettävien keskustelualustan ja tehtävien palautuslaatikon käytölle ja ne implementoitiin keväällä 2017 alkavalle opintojaksolle.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää kansainvälistä Current Best Practices in Oral Health verkko-opintojaksoa. Tarkoituksena oli arvioida Current Best Practices in Oral Health verkko-opintojakson verkkopedagogista onnistumista, suuhygienistikoulutuksien yhteistoiminnallisuuden hyötyjä oppimiseen sekä kansainvälisen yhteistyön onnistumista suuhygienistikoulutuksien välillä.
Tutkimuksellisena osana tässä opinnäytetyössä toteutettiin Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoille teemahaastattelututkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia verkkopedagogiseen toteutukseen liittyvistä kehittämiskohteista, yhteistoiminnallisuudesta ja kansainvälisyydestä. Tarkoituksena oli tunnistaa Current Best Practices in Oral Health verkko-opintojaksoa tukevat verkkopedagogiset ratkaisut sekä yhteistoiminnallisuuden ja kansainvälisen yhteistyön käytänteet.
Teemahaastattelut pidettiin ryhmähaastatteluina (n=6). Tutkimustuloksista kävi ilmi, että opiskelijat olivat tyytyväisiä verkko-opintojakson verkkopedagogisiin ratkaisuihin ja Optima verkko-oppimisympäristöön.
Kehitettävää opiskelijat havaitsivat verkko-opintojakson sisällä muodostettujen pienryhmien kansainvälisessä yhteistoiminnallisuudessa. Aiempi tutkimus- ja teoriatieto tukivat tätä tutkimustulosta. Tämän kehittämisprojektin tuloksena syntyivät käyttöohjeet Optima verkkoympäristössä käytettävien keskustelualustan ja tehtävien palautuslaatikon käytölle ja ne implementoitiin keväällä 2017 alkavalle opintojaksolle.