Käsikirja FCL meriviennin työtehtäviin : - DSV Air&Sea Oy
Åström, Niklas (2017)
Åström, Niklas
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510300
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte on laadullinen tutkimus käsikirjan teosta FCL meriviennin työtehtäviin. Käsi-kirja on tehty tilaustyönä yritykselle DSV Air&Sea Oy. DSV on tanskalainen kuljetus- ja logistiikkapalveluja tarjoava yritys. Yrityksen uuteen strategiaan kuuluu käsikirjan teko jokaiselle osastolle niin, että uusien työntekijöiden koulutus tulisi tehokkaammaksi ja oppiminen toteutuisi kerralla oikein. FCL merivienti osaston valmis käsikirja tulee toimimaan mallina muiden osastoiden työ-ohjeille. Työntekijät ovat jokaisen yrityksen tärkein resurssi. Mikäli työnantaja on valmis kehittämään työntekijöiden harjoittamista ja viihtyvyyttä, niin työntekijällä on suuremmalla todennäköisyydellä myös korkeampi työmotivaatio. Teoriaosuudessa olen siksi pyrkinyt tuomaan esille henkilöstön kehittämiseen kuuluvia asioita organisaatiossa ja miten nämä vaikuttavat oppimiseen ja työmotivaatioon. Vaikka henkilöstön kehittäminen ei suoranaisesti liity käsikirjan tekoon niin olen vahvasti sitä mieltä että käsikirja on tärkeä osa sitä. Tämän myötä olen myös käynyt läpi miten hyvän käsikirjan tulisi tehdä. Huomasin työni alkuvaiheessa, että teoria pelkästään käsikirjasta ja sen laatimisesta ei välttämättä loisi niin kattavaa kuvaa työn tarkoituksesta. Haluan teorian edesauttavan lukijaa ymmärtämään käsikirjan merkityksen isommassa mittakaavassa, eikä pelkästään ”tavallisena työohjeena”. Empiirinen tutkimus perustuu laadulliseen tutkimusmenetelmään, joka pohjautuu osallistuvaan havainnointiin sekä omiin työkokemuksiin. Valmis käsikirja on tutkimuksen tulos. Käsikirjaa ei tulla julkaisemaan julkisena tiedostona, sillä se sisältää arkaluonteista tietoa yrityksen sisäisistä toiminnoista ja käytännöistä. Olen käynyt läpi käsikirjan ja todennut sen toimivaksi. Kollegani ovat myös antaneet positiivista palautetta siitä. Käsikirja otetaan virallisesti käyttöön DSV Air&Sea:llä huhtikuussa 2017 uuden työharjoittelijan toimesta.