NUORTEN ASIAKKAIDEN NÄKEMYKSET PANKIN X TARJOAMISTA ASIOINTIKANAVISTA
Härö, Henna (2017)
Härö, Henna
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510311
Tiivistelmä
Pankki, jolle tämä opinnäytetyö toteutettiin, ei halua nimeään julkisuuteen, siksi pankista käytetään nimeä x. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä 18–26-vuotiailla nuorilla asiakkailla on pankin x tarjoamista asiointikanavista. Tarkemmin opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä asiointikanavia nuoret asiakkaat käyttävät ja mitä kautta he haluaisivat saavansa palvelut. Työn tavoitteena oli myös selvittää, miten tyytyväisiä asiakkaat ovat eri asiointikanaviin.
Opinnäytetyön teoreettisessa tietoperustassa kerrottiin yleistä pankkitoiminnasta. Lisäksi siinä käsiteltiin palvelujen markkinointia, johon otettiin mukaan palvelun käsite ja erityispiirteet, palvelutuotanto sekä asiakassuhdemarkkinointi. Asiakassuhdemarkkinoinnin lisäksi työssä perehdyttiin asiakkaan ostokäyttäytymiseen, asiakaspalveluun sekä asiakastyytyväisyyteen. Teoreettisessa tietoperustassa käsiteltiin myös monikanavaisuutta ja digitalisaatiota. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena sähköisenä kyselytutkimuksena maaliskuussa 2017. Tutkimuksen kohdejoukkoon kuului kaikki pankin x 18–26-vuotiaat nuoret asiakkaat, joiden sähköpostiosoite oli pankin asiakasrekisterissä. Kyselylomake lähetettiin 428 asiakkaalle ja vastauksia saatiin 100 kappaletta.
Tutkimustuloksista nousi esille, että suosituimpia asiointikanavia nuorten keskuudessa ovat verkkopalvelu ja mobiilipalvelu. Näiden kanavien kautta nuoret myös haluaisivat saavansa palvelut. Tuloksista kuitenkin selvisi, että myös konttori on nuorille tärkeä asiointikanava, vaikka he eivät sitä useasti käytäkään. Verkkoneuvottelua ja chat-palvelua ei koettu niin tutuiksi, mutta niiden käytöstä tulevaisuudessa oltiin kuitenkin jonkin verran kiinnostuneita. Pääasiassa pankin x asiointikanaviin oltiin hyvin tyytyväisiä.
Opinnäytetyön teoreettisessa tietoperustassa kerrottiin yleistä pankkitoiminnasta. Lisäksi siinä käsiteltiin palvelujen markkinointia, johon otettiin mukaan palvelun käsite ja erityispiirteet, palvelutuotanto sekä asiakassuhdemarkkinointi. Asiakassuhdemarkkinoinnin lisäksi työssä perehdyttiin asiakkaan ostokäyttäytymiseen, asiakaspalveluun sekä asiakastyytyväisyyteen. Teoreettisessa tietoperustassa käsiteltiin myös monikanavaisuutta ja digitalisaatiota. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena sähköisenä kyselytutkimuksena maaliskuussa 2017. Tutkimuksen kohdejoukkoon kuului kaikki pankin x 18–26-vuotiaat nuoret asiakkaat, joiden sähköpostiosoite oli pankin asiakasrekisterissä. Kyselylomake lähetettiin 428 asiakkaalle ja vastauksia saatiin 100 kappaletta.
Tutkimustuloksista nousi esille, että suosituimpia asiointikanavia nuorten keskuudessa ovat verkkopalvelu ja mobiilipalvelu. Näiden kanavien kautta nuoret myös haluaisivat saavansa palvelut. Tuloksista kuitenkin selvisi, että myös konttori on nuorille tärkeä asiointikanava, vaikka he eivät sitä useasti käytäkään. Verkkoneuvottelua ja chat-palvelua ei koettu niin tutuiksi, mutta niiden käytöstä tulevaisuudessa oltiin kuitenkin jonkin verran kiinnostuneita. Pääasiassa pankin x asiointikanaviin oltiin hyvin tyytyväisiä.