Gårdsplanering för EG-trading Oy : Hur kombinera estetiken med funktionsbehoven?
Olander, Carina; Fri, Tanja (2017)
Olander, Carina
Fri, Tanja
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239833
Tiivistelmä
Arbetet är ett beställningsarbete gjort för företaget EG-trading Oy vid Horsbäcks industriområde i Ekenäs. EG-trading Oy är ett växande företag inom import och försäljning av produkter för grönbranschen. Målet med arbetet är en planering av gårdsplanen invid den byggnad som fungerar som kontor, som lager och för företagets odlingsverksamhet. Gården skall fungera som en estetiskt tilltalande besökspunkt för kunder, studerande och samarbetspartners, EG-tradings produkter skall användas och förevisas på området och samtidigt måste den vardagliga logistiken på området fungera smidigt.
Vi har valt att ta vår teoretiska utgångspunkt i estetiken för att försöka få klarhet i vad ”estetisk tilltalande” kan innebära. Vi har också undersökt ämnen som visuell marknadsföring och komposition samt hur människan trivs i sin omgivning. Vi försöker här hitta någon form av samband som kan hjälpa oss att få en tilltalande planering som tar i beaktande alla de olika behoven på området.
Teorisökningen och planeringen har delvis framskridit sida vid sida. Arbetet resulterar i en översiktlig planering av hela gårdsplanen samt en mer detaljerad planering av ett utställningsområde för företagets produkter.
Vi har valt att ta vår teoretiska utgångspunkt i estetiken för att försöka få klarhet i vad ”estetisk tilltalande” kan innebära. Vi har också undersökt ämnen som visuell marknadsföring och komposition samt hur människan trivs i sin omgivning. Vi försöker här hitta någon form av samband som kan hjälpa oss att få en tilltalande planering som tar i beaktande alla de olika behoven på området.
Teorisökningen och planeringen har delvis framskridit sida vid sida. Arbetet resulterar i en översiktlig planering av hela gårdsplanen samt en mer detaljerad planering av ett utställningsområde för företagets produkter.