Cafe Solbacka, liiketoimintasuunnitelma ratsastuskeskuksen kahvilalle
Gröndahl, Veera; Reilin, Marianna (2017)
Gröndahl, Veera
Reilin, Marianna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710607
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen työn tarkoituksena on luoda käyttökelpoinen liiketoimintasuunnitelma ratsastuskeskukseen perustettavalle kahvilalle. Liiketoimintasuunnitelman toimeksiantaja Rablitz Oy tarjoaa laadukasta ratsastuskoulutoimintaa sekä valmennus- ja kengityspalveluita. Toimeksiantajan tavoitteena produktille on saada liiketoimintasuunnitelma, jonka pohjalta tehdä päätös kahvilan perustamisesta. Tekijöiden tavoitteet työssä ovat teoreettisen liiketoimintasuunnitelman vieminen käytäntöön, yrityksen perustamisen haasteiden ymmärtäminen ja koulutusohjelmissa opittujen tietojen hyödyntäminen toimeksiantajan hyväksi.
Viitekehyksessä käsitellään pienen aloittavan yrityksen markkinointia ja tapahtumasuunnittelua. Markkinoinnin osiossa käsitellään markkinoinnin määritelmiä ja erilaisia keinoja, joiden avulla lisätään Cafe Solbackan tunnettavuutta ja näkyvyyttä. Osiossa määritellään kahvilan markkinointiviestinnän keinoja ja kanavia. Tapahtumaosiossa suunnitellaan tapahtumia, joiden avulla saadaan lisää asiakkaita kahvilalle ja ratsastuskeskukselle.
Kahvilan liiketoimintasuunnitelma on tehty liiketoimintasuunnitelmamalleja hyödyntäen. Liiketoimintasuunnitelmaan on tiivistetty vain toimeksiantajalle tarpeellinen sisältö. Liiketoimintasuunnitelmassa on hyödynnetty myös tekijöiden omaa ammattitaitoa ja käytännön kokemusta alalta.
Työmme tuloksena on, että kahvilaliiketoiminta on kannattavaa, jos se on auki vain kilpailuiden ja tapahtumien aikana. Toiminta ei ole kannattavaa, jos kahvila on auki säännöllisesti tapahtumien ja kilpailuiden ulkopuolella.
Työ toteutettiin nopealla aikataululla keväällä 2017, mutta toimeksianto oli saatu jo syksyllä 2016. Viitekehyksen rajaaminen toimeksiantajan tavoitteiden mukaisiksi oli työn onnistumisen lähtökohta. Markkinointi ja tapahtumasuunnittelu osoittautuivat työn edetessä onnistuneeksi tietoperustan rajaukseksi. Toimeksiantaja oli tyytyväinen työhön ja tekijöiden sekä toimeksiantajan tavoitteet saavutettiin.
Viitekehyksessä käsitellään pienen aloittavan yrityksen markkinointia ja tapahtumasuunnittelua. Markkinoinnin osiossa käsitellään markkinoinnin määritelmiä ja erilaisia keinoja, joiden avulla lisätään Cafe Solbackan tunnettavuutta ja näkyvyyttä. Osiossa määritellään kahvilan markkinointiviestinnän keinoja ja kanavia. Tapahtumaosiossa suunnitellaan tapahtumia, joiden avulla saadaan lisää asiakkaita kahvilalle ja ratsastuskeskukselle.
Kahvilan liiketoimintasuunnitelma on tehty liiketoimintasuunnitelmamalleja hyödyntäen. Liiketoimintasuunnitelmaan on tiivistetty vain toimeksiantajalle tarpeellinen sisältö. Liiketoimintasuunnitelmassa on hyödynnetty myös tekijöiden omaa ammattitaitoa ja käytännön kokemusta alalta.
Työmme tuloksena on, että kahvilaliiketoiminta on kannattavaa, jos se on auki vain kilpailuiden ja tapahtumien aikana. Toiminta ei ole kannattavaa, jos kahvila on auki säännöllisesti tapahtumien ja kilpailuiden ulkopuolella.
Työ toteutettiin nopealla aikataululla keväällä 2017, mutta toimeksianto oli saatu jo syksyllä 2016. Viitekehyksen rajaaminen toimeksiantajan tavoitteiden mukaisiksi oli työn onnistumisen lähtökohta. Markkinointi ja tapahtumasuunnittelu osoittautuivat työn edetessä onnistuneeksi tietoperustan rajaukseksi. Toimeksiantaja oli tyytyväinen työhön ja tekijöiden sekä toimeksiantajan tavoitteet saavutettiin.