Startup-verkkokaupan ensiaskeleet sosiaalisen median markkinoinnissa
Lindlöf, Tommi (2017)
Lindlöf, Tommi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910722
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin startup-verkkokaupan ensiaskeleita sosiaalisen median markkinoinnissa. Opinnäytetyö jaettiin kahteen osa-alueeseen, teoriaosuuteen ja empiirisen osuuteen. Lisäksi opinnäytetyöhön valittiin toimeksiantoyritys, jolle empiirisen osan markkinointikampanjat toteutettiin Facebookissa ja Instagramissa.
Tarkoituksena oli selvittää, miten juuri aloittava verkkokauppayritys pystyy lähestymään potentiaalisia asiakkaitaan sosiaalisessa mediassa ja herättämään heidän mielenkiintonsa uutta yritystä kohtaan.
Opinnäytetyötä pohjustettiin ensin teoriaosuudella, jossa käyttäen useita eri tietolähteitä tutustuttiin tarkemmin sosiaaliseen mediaan ja suomalaisten toimintaan sosiaalisessa mediassa. Sen jälkeen paneuduttiin sosiaalisen median markkinointiin ja selvitettiin miten yrityksen tulisi toimia sosiaalisessa mediassa. Lopuksi teoriaosuudessa tutkittiin verkkokaupan markkinointikeinoja.
Empiirisessä osassa toteutettiin toimeksiantoyritykselle yhden viikon ajanjaksona kolme erilaista markkinointikampanjaa ja analysoitiin niiden tulokset tulevaisuuden jatkokehittämistä varten.
Opinnäytetyössä todettiin, että sosiaalisen median alustoja on lukematon määrä, joten aloittavan verkkokauppayrittäjän kannattaa valikoida omat kanavansa tarkoin, jossa lähestyä omaa kohderyhmää. Tutkimuksissa myös selvisi, miten haastavaa aloittavan yrityksen on myydä oman yrityksensä brändiä ja tarinaa uusille asiakkaille. Opinnäytetyön tutkimus osoittaa miten A/B-tutkimus sosiaalisen median markkinointikampanjan aikana auttaa kehittämään käyttäjäystävällisempiä mainoksia ja miten asiakaspalvelukokemusta voidaan parantaa.
Tarkoituksena oli selvittää, miten juuri aloittava verkkokauppayritys pystyy lähestymään potentiaalisia asiakkaitaan sosiaalisessa mediassa ja herättämään heidän mielenkiintonsa uutta yritystä kohtaan.
Opinnäytetyötä pohjustettiin ensin teoriaosuudella, jossa käyttäen useita eri tietolähteitä tutustuttiin tarkemmin sosiaaliseen mediaan ja suomalaisten toimintaan sosiaalisessa mediassa. Sen jälkeen paneuduttiin sosiaalisen median markkinointiin ja selvitettiin miten yrityksen tulisi toimia sosiaalisessa mediassa. Lopuksi teoriaosuudessa tutkittiin verkkokaupan markkinointikeinoja.
Empiirisessä osassa toteutettiin toimeksiantoyritykselle yhden viikon ajanjaksona kolme erilaista markkinointikampanjaa ja analysoitiin niiden tulokset tulevaisuuden jatkokehittämistä varten.
Opinnäytetyössä todettiin, että sosiaalisen median alustoja on lukematon määrä, joten aloittavan verkkokauppayrittäjän kannattaa valikoida omat kanavansa tarkoin, jossa lähestyä omaa kohderyhmää. Tutkimuksissa myös selvisi, miten haastavaa aloittavan yrityksen on myydä oman yrityksensä brändiä ja tarinaa uusille asiakkaille. Opinnäytetyön tutkimus osoittaa miten A/B-tutkimus sosiaalisen median markkinointikampanjan aikana auttaa kehittämään käyttäjäystävällisempiä mainoksia ja miten asiakaspalvelukokemusta voidaan parantaa.