Huostaanotto ja vanhemmuus : Tarkoituksenmukainen työskentely huostaanotetun lapsen vanhempien tukemiseksi
Sova, Kirsi (2017)
Sova, Kirsi
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
The permanent address of the publication is
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610543
Abstract
Huostaanotetun lapsen huollosta vastaavat sosiaalityöntekijä, sijaishuolto ja vanhemmat yhdessä. Luottamus ja arvostava suhtautuminen aikuisten välillä ovat merkityksellisiä sijoituksen onnistumisen kannalta ja aikuisten välinen hyvä yhteistyö koituu lopulta myös lapsen eduksi.
Lapsen huostaanotto ajoittuu usein vanhempien vaikeaan elämäntilanteeseen, jolloin vanhemmilla voi samanaikaisesti olla useita elämänhaasteita. Vanhemmilla ei välttämättä ole voimavaroja hankkia apua itselleen ja vanhempien asian huomioiminen ja palveluohjaus on lastensuojelutyön vastuulla. Jotta vanhempien kuntoutusprosessi voi käynnistyä, on nostettava esille heidän vanhemmuutensa vahvuudet ja muutostarpeet. Tarkoituksenmukainen työskentely tähtää vanhemman kuntoutumiseen ja perheen jälleenyhdistämiseen tai toimivaan rinnakkaisvanhemmuuteen.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan lapsen huostaanottoa ja sen vaikutuksia vanhemmuuteen. Tarkastelun taustalla on tavoite perheen jälleenyhdistämisestä ja toimivasta rinnakkaisvanhemmuudesta. Tavoitteena on keskittää huomiota huostaanotetun lapsen vanhempien kanssa tehtävään työhön ja sen tarkoituksenmukaisuuteen sekä rakentaa pohjaa vanhemmuutta tukevalle työskentelylle ja sen kehittämiselle.
Opinnäytetyö on toteutetttu kokonaisuudessaan kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen kohteena ovat olleet huostaanotetun lapsen vanhempien vanhemmuuteen, tuen tarpeisiin ja kokemuksiin liittyvät kirjoitukset. Aineistosta on nostettu esille vanhempien tuen kannalta olennaisia teemoja, jotka on purettu auki sisällönanalyysilla. Opinnäytetyöhön on pyritty kokoamaan tietokokonaisuus, joka käsittelee tiiviisti huostaanottoa ja huostaanotetun lapsen vanhempien tukemista.
Lapsen huostaanotto ajoittuu usein vanhempien vaikeaan elämäntilanteeseen, jolloin vanhemmilla voi samanaikaisesti olla useita elämänhaasteita. Vanhemmilla ei välttämättä ole voimavaroja hankkia apua itselleen ja vanhempien asian huomioiminen ja palveluohjaus on lastensuojelutyön vastuulla. Jotta vanhempien kuntoutusprosessi voi käynnistyä, on nostettava esille heidän vanhemmuutensa vahvuudet ja muutostarpeet. Tarkoituksenmukainen työskentely tähtää vanhemman kuntoutumiseen ja perheen jälleenyhdistämiseen tai toimivaan rinnakkaisvanhemmuuteen.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan lapsen huostaanottoa ja sen vaikutuksia vanhemmuuteen. Tarkastelun taustalla on tavoite perheen jälleenyhdistämisestä ja toimivasta rinnakkaisvanhemmuudesta. Tavoitteena on keskittää huomiota huostaanotetun lapsen vanhempien kanssa tehtävään työhön ja sen tarkoituksenmukaisuuteen sekä rakentaa pohjaa vanhemmuutta tukevalle työskentelylle ja sen kehittämiselle.
Opinnäytetyö on toteutetttu kokonaisuudessaan kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen kohteena ovat olleet huostaanotetun lapsen vanhempien vanhemmuuteen, tuen tarpeisiin ja kokemuksiin liittyvät kirjoitukset. Aineistosta on nostettu esille vanhempien tuen kannalta olennaisia teemoja, jotka on purettu auki sisällönanalyysilla. Opinnäytetyöhön on pyritty kokoamaan tietokokonaisuus, joka käsittelee tiiviisti huostaanottoa ja huostaanotetun lapsen vanhempien tukemista.