Värimäärittelyn vaatimukset : tila ja laitteisto värimäärittelyssä
Saarilampi, Jaakko (2017)
Saarilampi, Jaakko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910700
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, ennen kuin on mielekästä aloittaa audiovisuaalisen teoksen värimäärittely. Työssä käytiin läpi värimäärittelytilan kokoa, seinien väritystä, äänentoistoa, valaistusta, kalusteita, ergonomiaa, näyttöjä, projektoreita, kalibrointilaitteita, I/O-laitteita ja skooppeja. Osa opinnäytetyötä oli myös TAMKin värimäärittelytilan kehittäminen. Opinnäytetyön keskeisenä kysymyksenä oli, kuinka hyvä värimäärittelytila ja -laitteisto on riittävän hyvä, kun budjetti on rajallinen. Toinen selvitettävä asia oli, milloin lopputulos on riittävän hyvä värimäärittelijän, asiakkaan ja kohdeyleisön näkökulmasta. Vastauksien pohjana oli kirjallisten lähteiden ja internet-lähteiden lisäksi kahden värimäärittelijän haastattelut.
Riittävän hyvän värimäärittelytilan ja -laitteiston arvioiminen on subjektiivista. Opinnäytetyössä kuitenkin selvisi, että värimäärittelijän tarpeisiin riittävän hyvän tilan ja laitteiston hankkiminen rajallisella budjetilla on mahdollista, jos pohjatiedot ovat kunnossa ja asiakkaan vaatimukset tiedossa. Työn riittävän hyvää lopputulosta selvitettäessä pääteltiin, että tärkeintä on asiakkaan tyytyväisyys. Värimäärittelijän näkökulmasta lopputuloksen onnistumista arvioitaessa täytyy ottaa huomioon käytettävissä oleva aika ja tilan ja laitteiston rajoitukset. Kohdeyleisön katseluolosuhteisiin ei useimmissa tapauksissa voi vaikuttaa (esimerkiksi televisiotuotannoissa), joten parhaan mahdollisen lopputuloksen voi tältä osin saavuttaa vain, kun työ on värimääritelty mahdollisimman tarkasti standardien mukaan, jotta se ei poikkeaisi muusta katsojien näkemästä materiaalista. TAMKin värimäärittelytila kehittyi parempaan suuntaan, mutta ei valmiiksi aikataulullisista syistä johtuen.
Jatkotutkimuksen aiheeksi soveltuu laitteiston käyttöönotto, joka on olennainen osa värimäärittelyä, mutta jota ei tässä opinnäytetyössä käsitelty. Toinen jatkotutkimuksen aihe on HDR, kunhan siihen vaadittu teknologia on kehittynyt ja standardit selvillä. Opinnäytetyö kirjoitettiin DaVinci Resolve -ohjelman näkökulmasta, mutta soveltuu värimäärittelyn pohjatyöhön ohjelmasta riippumatta.
Riittävän hyvän värimäärittelytilan ja -laitteiston arvioiminen on subjektiivista. Opinnäytetyössä kuitenkin selvisi, että värimäärittelijän tarpeisiin riittävän hyvän tilan ja laitteiston hankkiminen rajallisella budjetilla on mahdollista, jos pohjatiedot ovat kunnossa ja asiakkaan vaatimukset tiedossa. Työn riittävän hyvää lopputulosta selvitettäessä pääteltiin, että tärkeintä on asiakkaan tyytyväisyys. Värimäärittelijän näkökulmasta lopputuloksen onnistumista arvioitaessa täytyy ottaa huomioon käytettävissä oleva aika ja tilan ja laitteiston rajoitukset. Kohdeyleisön katseluolosuhteisiin ei useimmissa tapauksissa voi vaikuttaa (esimerkiksi televisiotuotannoissa), joten parhaan mahdollisen lopputuloksen voi tältä osin saavuttaa vain, kun työ on värimääritelty mahdollisimman tarkasti standardien mukaan, jotta se ei poikkeaisi muusta katsojien näkemästä materiaalista. TAMKin värimäärittelytila kehittyi parempaan suuntaan, mutta ei valmiiksi aikataulullisista syistä johtuen.
Jatkotutkimuksen aiheeksi soveltuu laitteiston käyttöönotto, joka on olennainen osa värimäärittelyä, mutta jota ei tässä opinnäytetyössä käsitelty. Toinen jatkotutkimuksen aihe on HDR, kunhan siihen vaadittu teknologia on kehittynyt ja standardit selvillä. Opinnäytetyö kirjoitettiin DaVinci Resolve -ohjelman näkökulmasta, mutta soveltuu värimäärittelyn pohjatyöhön ohjelmasta riippumatta.