Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

De globala svavelreglernas inverkan på finsk sjöfart : En studie om den uppkommande svavelrestriktionen år 2020 och dess påverkan på den finska sjötransporten

Skrifvars, Elias (2017)

 
Avaa tiedosto
Elias Thesis.pdf (1.686Mt)
Lataukset: 


Skrifvars, Elias
Yrkeshögskolan Novia
2017
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910758
Tiivistelmä
Den globala maritima transporten är en stor bidragare till miljöförstörelse i världen. För att minska på denna skadegörelse har FN- organet, IMO, beslutat att begränsa den mängd svavel som får släppas ut i atmosfären. Dessa regulationer kontrollerar och begränsar transportmarknaden samt skapar nya situationer för framtida transportverksamhet. År 2020 kommer IMO att implementera en global begränsning på mängden svavel i fartygsbränsle. Syftet med detta arbete är att utreda hur denna regel påverkar den finska sjöfarten och de åtgärder som rederierna väntas ta för att anpassa sig till den nya situationen.

Detta arbete har utförts genom att dels jämföra tidigare scenarion med kommande situationer, och dels genom intervjuer med rederier gällande deras framtidsplaner. De intervjuade rederierna representerar en bred sektor inom den finska sjöfarten och deras framtidsplaner varierar mycket. Ytterligare har Turun Yliopistos sjöfartsforskningscenter och intressebevakningsorganet Rederierna i Finland också intervjuats för att bredda insynen och få med den nyaste forskningen i examensarbetet.

Den egna forskningen kombineras sedan med bakgrundsinformationen i en slutgiltig konklusion om läget.
 
This Bachelor’s thesis is about the upcoming global Sulphur regulations and how they will affect the Finnish marine transport business. In 2016, the International Maritime Organization decided to go forward with the implementation of the global cap of 0,5 % allowed Sulphur content in fuel. The purpose of this research is to find out how the global cap will affect Finnish seafaring in the future.

This thesis has been made based on two methods; one part is to compare past scenarios with the actual outcome, and the other part is interviews with different segments of the Finnish marine industry. The interviews consist of both a qualitative and a quantitative research. The first one focuses on finding out which measures the ship owners might take to comply with the new regulations. The second one is to deepen the thesis into the latest other research and get a general picture of the Finnish situation.

The information from the research is combined to a final statement in the end.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste