Uuden leipätuoteperheen ja sen lanseerausmarkkinoinnin suunnittelu
Malmivaara, Tuomas (2017)
Malmivaara, Tuomas
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610381
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suunnitella Pirjon Pakari Oy:lle uusi leipätuoteperhe, ja tuoteperheelle lanseerausmainontasuunnitelma.
Uuden tuoteperheen valitut ominaisuudet perustuivat tehtyihin markkinointitutkimuksiin. Uuden tuoteperheen tuli vastata leipomoalalla tapahtuneisiin kuluttajaostokäyttäytymisen muutoksiin. Uuden tuoteperheen piti sopia Pirjon Pakarin tuotantolinjastoihin ja olla kilpailukykyinen yrityksen tärkeimmillä markkina-alueilla.
Opinnäytetyön jälkimmäisessä osassa uudelle tuoteperheelle suunniteltiin alustava lanseerausmainontasuunnitelma. Suunnitelmassa keskityttiin valitsemaan kanavia ja viestejä, jota uuden tuoteperheen asiakaskohderyhmä arvostaisi ja seuraisi.
Uusi tuoteperhe sai nimekseen Pirjon Pakarin Kätevät Kumppanit ja siihen valittiin kolme yrityksen terveysimagollista ruokaleipätuotetta. Kätevät Kumppanit on suun-nattu Tampereen ja Helsingin kaupunkiseudun 20-32 vuotiaille 1-2 henkilön talouskunnille.
Opinnäytetyössä käydään lävipi markkinatutkimuksista alkavaa, tuotekehitys- ja lanseeraus prosessia. Teorialla pyrittiin tukemaan tehtyjä ratkaisuja.
Uuden tuoteperheen valitut ominaisuudet perustuivat tehtyihin markkinointitutkimuksiin. Uuden tuoteperheen tuli vastata leipomoalalla tapahtuneisiin kuluttajaostokäyttäytymisen muutoksiin. Uuden tuoteperheen piti sopia Pirjon Pakarin tuotantolinjastoihin ja olla kilpailukykyinen yrityksen tärkeimmillä markkina-alueilla.
Opinnäytetyön jälkimmäisessä osassa uudelle tuoteperheelle suunniteltiin alustava lanseerausmainontasuunnitelma. Suunnitelmassa keskityttiin valitsemaan kanavia ja viestejä, jota uuden tuoteperheen asiakaskohderyhmä arvostaisi ja seuraisi.
Uusi tuoteperhe sai nimekseen Pirjon Pakarin Kätevät Kumppanit ja siihen valittiin kolme yrityksen terveysimagollista ruokaleipätuotetta. Kätevät Kumppanit on suun-nattu Tampereen ja Helsingin kaupunkiseudun 20-32 vuotiaille 1-2 henkilön talouskunnille.
Opinnäytetyössä käydään lävipi markkinatutkimuksista alkavaa, tuotekehitys- ja lanseeraus prosessia. Teorialla pyrittiin tukemaan tehtyjä ratkaisuja.