Tavaramerkin rekisteröimisen haasteet Kiinassa
Janhunen, Teemu (2017)
Janhunen, Teemu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239628
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on toimia oppaana sille, miksi Kiinassa tavara-merkki tulee rekisteröidä. Työssäni kerrotaan ne asiat, jotka hakijan tulee huomioida ja tehdä, ennen kuin lähtee Kiinan markkinoille. Työ mahdollistaa turvallisen pohjan yrityksen tavaramerkeille.
Immateriaalioikeudet ovat Kiinassa tuottaneet yrityksille päänvaivaa ja niihin liitty-vät haasteet pelkoa, mutta nämä pelkotilat ovat turhia, koska luotettava ennakkotyö antaa avaimet turvalliselle tavaramerkille. Tämän opinnäytetyön pääpaino on tava-ramerkin näkökulmassa ja sen rekisteröinnissä Manner-Kiinaan sekä siinä, mikä re-kisteröinnin merkitys on. Opinnäytetyössäni käsitelty tieto luo lukijalleen kattavan tiedon siitä kokonaisvaltaisesta prosessista, jolla tavaramerkki viedään Kiinaan Suo-mesta turvallisesti. Työssä on myös kerrottu haasteista, johon tavaramerkin omistajan tulee varautua, sekä vastuusta, joka tulee kantaa, jotta voi reagoida tavaramerkkiin kohdistuviin ongelmiin. Työhön on saatu myös kahden Kiina-asiantuntijan haastatte-lut, jotka sisältävät käytännön tietoa Kiinan liiketoimintakulttuurista ja myös esimer-kin tavaramerkkirikkomuksesta, jonka yksi yritys joutui kokemaan.
Kiina on maailmanlaajuisesti voimakkaasti kasvava markkina-alue sekä Suomelle tärkeä yhteistyökumppani vientituotteille. Suuret yritykset Suomessa, esimerkiksi metsäteollisuuden ja kemianteollisuuden aloilla ovat suuressa osassa Suomi-Kiina vientiä, siksi tilastoissa Kiina onkin Suomen viidenneksi suurin vientimaa. Tästä syystä Kiina on erittäin kiinnostava kohde ja suuri mahdollisuus yrityksille.
Tavaramerkin rekisteröitymisen voi tehdä kansallisesti tai kansainvälisesti. Jos tava-ramerkki on Kiinan lisäksi menossa muuhun maahan, niin käytetään kansainvälistä rekisteröintiä. Jos kohteena on vain Kiina, niin käytetään kansallista rekisteröintiä. On löydettävä kiinalainen asiamies, joka osaa valmistella, lähettää ja tehdä taustatut-kimuksen tavaramerkin pätevyydestä. Tavaramerkkivirasto tutkii rekisteröityvän ta-varamerkin ja jos siihen ei kohdistu ongelmia, niin tavaramerkki rekisteröityy. Kii-nassa tavaramerkki tulee aina rekisteröidä ja se on ainoa tapa saada tavaramerkilleen oikeudellinen turva. Tavaramerkkiin voi rekisteröimisen jälkeen kohdistaa lisäturvaa, esimerkiksi rekisteröitymällä Kiinan tulliin.
Immateriaalioikeudet ovat Kiinassa tuottaneet yrityksille päänvaivaa ja niihin liitty-vät haasteet pelkoa, mutta nämä pelkotilat ovat turhia, koska luotettava ennakkotyö antaa avaimet turvalliselle tavaramerkille. Tämän opinnäytetyön pääpaino on tava-ramerkin näkökulmassa ja sen rekisteröinnissä Manner-Kiinaan sekä siinä, mikä re-kisteröinnin merkitys on. Opinnäytetyössäni käsitelty tieto luo lukijalleen kattavan tiedon siitä kokonaisvaltaisesta prosessista, jolla tavaramerkki viedään Kiinaan Suo-mesta turvallisesti. Työssä on myös kerrottu haasteista, johon tavaramerkin omistajan tulee varautua, sekä vastuusta, joka tulee kantaa, jotta voi reagoida tavaramerkkiin kohdistuviin ongelmiin. Työhön on saatu myös kahden Kiina-asiantuntijan haastatte-lut, jotka sisältävät käytännön tietoa Kiinan liiketoimintakulttuurista ja myös esimer-kin tavaramerkkirikkomuksesta, jonka yksi yritys joutui kokemaan.
Kiina on maailmanlaajuisesti voimakkaasti kasvava markkina-alue sekä Suomelle tärkeä yhteistyökumppani vientituotteille. Suuret yritykset Suomessa, esimerkiksi metsäteollisuuden ja kemianteollisuuden aloilla ovat suuressa osassa Suomi-Kiina vientiä, siksi tilastoissa Kiina onkin Suomen viidenneksi suurin vientimaa. Tästä syystä Kiina on erittäin kiinnostava kohde ja suuri mahdollisuus yrityksille.
Tavaramerkin rekisteröitymisen voi tehdä kansallisesti tai kansainvälisesti. Jos tava-ramerkki on Kiinan lisäksi menossa muuhun maahan, niin käytetään kansainvälistä rekisteröintiä. Jos kohteena on vain Kiina, niin käytetään kansallista rekisteröintiä. On löydettävä kiinalainen asiamies, joka osaa valmistella, lähettää ja tehdä taustatut-kimuksen tavaramerkin pätevyydestä. Tavaramerkkivirasto tutkii rekisteröityvän ta-varamerkin ja jos siihen ei kohdistu ongelmia, niin tavaramerkki rekisteröityy. Kii-nassa tavaramerkki tulee aina rekisteröidä ja se on ainoa tapa saada tavaramerkilleen oikeudellinen turva. Tavaramerkkiin voi rekisteröimisen jälkeen kohdistaa lisäturvaa, esimerkiksi rekisteröitymällä Kiinan tulliin.